¡Oeps! Rainforest Alliance laatste v/d klas in Duitse test rond duurzaamheidslabels

Je herinnert je hoe Rainforest Alliance mijn naam probeerde te besmeuren bij Lidl België [1]. Dit had Stiftung Warentest afgelopen woensdag te melden:

“Kann der Kauf von Produkten mit den Logos die Situation der Bauern verbessern? Ja, am meisten bei Natur­land Fair, gefolgt von Fairtrade und Hand in Hand, am wenigsten bei Rainforest Alliance.”


Met dank aan Luc @Bananas4All Hellebuyck om ons dit nieuws te melden:

Welke labels zijn te vertrouwen? “Fairtrade ist besonders vertrauenswürdig,” volgens Stiftung Warentest. Rainforest Alliance scoort middelmatig. Het is nochtans de leverancier van de duurzame bananen waar Lidl België mee uitpakt.

“Natur­land Fair vorn, Rainforest Alliance hinten”

Als werknemers bij Rainforest Alliance het moeilijk hebben dat hun praktijken door derden uit de doeken worden gedaan, is dat uiteraard hun zaak. En helemaal waar, geheel objectief ben ik zelf niet. Maar Stiftung Warentest werd in 1964 opgericht door de Deutschen Bundestages, precies om consumenten – op basis van onafhankelijke, vergelijkende tests – te helpen objectieve keuzes te maken.

Op 28 april stelden ze boven een uitgebreide, zeer gedetailleerde test de vraag: “Nach­haltig­keits­siegel: Können Verbraucher Fairtrade, Utz & Co vertrauen?” [2] Je kan de hele studie hier downloaden. Ik haal er wat opmerkelijke dingetjes uit.

– Slechts drie van de zes geteste labels kregen de rating “van hoge tot zeer hoge betekenis“. Alle drie zijn ze gelieerd aan Fair Trade. [3]

– Bij UTZ in Amsterdam vonden de onderzoekers een losse, creatieve werksfeer die doet denken aan Silicon Valley bedrijven. UTZ is een Nederlandse organisatie, die verantwoordelijk is voor ’s werelds grootste certificeringsprogramma voor cacao. Zelf associeer ik Silicon Valley weinig tot niet met ethiek, arbeids- of consumentenrechten, duurzaam grondstoffenbeheer etc.

– over FAIR+ label GEPA: “Im Gegen­zug entfernte Gepa peu à peu das Fairtrade-Siegel von Produkten. Das fair+-Logo erweckt den Eindruck, Gepa habe einen eigenen, besonders hohen Stan­dard. Das ist nicht der Fall: fair+ basiert nur auf Stan­dards anderer. Bis heute sind die meisten Gepa-Produkte Fairtrade-zertifiziert, das übrige Sortiment erfüllt Kriterien von Natur­land Fair oder Fair for Life.”* [4]

– Eindbeoordeling Rainforest Alliance: “Label mit nur mitt­lerer Aussagekraft und dem geringsten Anspruch im Test: Stan­dard setzt auf Produktions­steigerung, fordert aber keine Mindest­preise oder Prämien, gibt keine Verbesserungs­anreize. Fokus auf nach­haltigen Anbau. Wollen Massenmarkt erreichen.“* [5]

*excuses, maar Duits is een te mooie taal om naar het Vlaams te willen vertalen.

WAAROM handel zo vaak oneerlijk verloopt, legt de test niet uit. Maar daarvoor hebben we Oxfam-Wereldwinkels. [6]

[1] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/04/20/impressie-na-mijn-gesprek-met-philippe-weiler-head-of-sustainability-bij-lidl-belgie/
[2] https://www.test.de/Nachhaltigkeitssiegel-Koennen-Verbraucher-Fairtrade-Utz-Co-vertrauen-5007466-0/
[3] http://www.fruchtportal.de/artikel/stiftung-warentest-fairtrade-ist-besonders-vertrauenswurdig/021846
[4] https://www.test.de/Nachhaltigkeitssiegel-Koennen-Verbraucher-Fairtrade-Utz-Co-vertrauen-5007466-5007475/
[5] https://www.test.de/Nachhaltigkeitssiegel-Koennen-Verbraucher-Fairtrade-Utz-Co-vertrauen-5007466-5007478/
[6] http://www.oxfamwereldwinkels.be/nl/analyse

KLIK VOOR DE VOLLEDIGE TESTRESULTATEN

KLIK VOOR DE VOLLEDIGE TESTRESULTATEN

3 gedachtes over “¡Oeps! Rainforest Alliance laatste v/d klas in Duitse test rond duurzaamheidslabels

  1. Dankjewel Steven, voor weer een spannende aflevering van dit steeds verrassende vervolgverhaal rond Rainforest Alliance. Ganz toll! Hoewel, helemaal verrast ben ik niet door dit resultaat, maar wel door het fijne nieuws dat we de studie hebben gekregen waar we naar vroegen. En weer een pluim voor fair trade, dat is altijd leuk en uiteraard ook terecht!
    Is er al een reactie gekomen van UTZ of RF?

    • Dag Kim, keurmerken gunnen zich de luxe nooit op kritische stukken in te gaan. Dat is ook begrijpelijk. Dan moet je nl. gaan argumenteren en dat is lastig. Want het ene argument roept de volgende vraag op. En daarvoor worden ze nu juist niet betaald door de grote merken, waar overigens ook Fairtrade Belgium zegt zich steeds meer op te zullen richten.

      Het Duitse onderzoek gaat uiteraard – het is een overheidsinitiatief – voorbij aan de economische en politieke realiteit, die er voor zorgt dat keurmerken welig tieren. Een rechtvaardig geörganiseerde wereldhandel, behoeft geen ‘bijsturing’ middels labels.

      Op door het rood licht rijden staat een boete, maar de huidige wereldhandelsregels belonen door het rood licht rijden en beboet wie met respect wil handel drijven. De keurmerken gedragen zich als een verkeerspolitie, maar zijn privé-initiatieven. Geprivatiseerde politie zouden wij als burgers niet pikken. Met keurmerken zou dat ook zo moeten zijn.

      Daarom gaan we op 14 mei met de wereldwinkels uitleggen, wat er schort met die handelsregels in de suikerhandel😉

      Groetjes uit Houthalen

      • Ik hoop dat de reikwijdte van de studie groot genoeg is opdat voldoende mensen zich lastige vragen beginnen stellen over die keurmerken. Het zou geweldig zijn mocht een social media campagne de druk zo opvoeren dat er wel antwoorden moeten komen. Daar de studie een overheidsinitiatief is, komt het misschien wel op de agenda!
        Zoals wij proberen te bewerkstelligen met de klonten-actie. Dat veronderstelt wel moed van politici, want het probleem is inderdaad structureel macro-economisch en geopolitiek.

        Toch ben ik blij als zo’n studie het daglicht ziet. Dat plant hier en daar een zaadje van goodwill, hoop ik.

        Maar je analyse van het probleem is wel zeer helder en raak.

        Groeten uit Heusden-Zolder

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s