‘Het woud aan keurmerken is een kwaad’

‘Het woud aan keurmerken is een kwaad’. En als we een wereldbeeld accepteren waarin dit kwaad noodzakelijk is, dan is dat een probleem.


Bovenstaande zijn niet mijn woorden, maar die van Ynte van Dam [1], Universitair docent marktkunde en consumentengedrag aan Wageningen Universiteit.

Ynte schreef op Foodlog.nl het stuk “De consument is niet gek en dom” [2].
In de commentaren bundelt hij wat had kunnen volstaan als artikel [3]:

‘Het woud aan keurmerken is een kwaad’. Daar kan ik het mee eens zijn. En als we een wereldbeeld accepteren waarin dit kwaad noodzakelijk is, dan is dat een probleem.

We gaan er […] blind van uit dat het voor bedrijven normaal is om zo min mogelijk verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag. En we gaan er ook nog eens vanuit dat bedrijven een onvervreemdbaar recht hebben alles te produceren waar grof winst mee te maken is (zolang je er niet meteen dood aan gaat), en dat de consument geheel vrijwillig de goedkopere ongezondere en minder duurzame producten moet laten staan. Immers: niet de vervuiler betaalt, maar de bewuste consument.

Het officiële beleid is dat ‘de consument het bedrijfsleven moet dwingen om verantwoord te gaan produceren’, dat geloof je toch niet? Wij willen wel duurzamer produceren maar alleen als de meerderheid van de consumenten ons hiertoe dwingt.
En zodra de consument daar werk van maakt vinden we het ook volstrekt normaal – zelfs noodzakelijk – dat dit de facto onmogelijk gemaakt wordt doordat iedereen z’n eigen vlindertje, kevertje, bloempje, vinkje, krulletje, bijtje, al of niet met lachende kippen koeien, schapen, boeren op de verpakking gaat zetten. Het is zo beschouwd inderdaad noodzakelijk om daar kwaad over te worden.

Hij reageert hiermee op de mening van Milieucentraal, dat het oerwoud aan keurmerken ‘een noodzakelijk kwaad‘ is [4].

[1] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/03/11/label-for-low-ethical-quality-avoids-people-losing-face-companies-to-be-seen-as-a-bad/
[2] http://www.foodlog.nl/artikel/de-consument-is-niet-gek-en-dom/
[3] http://www.foodlog.nl/artikel/de-consument-is-niet-gek-en-dom/#comment-181924
[4] http://www.foodlog.nl/artikel/de-noodzakelijke-rommel-in-keurmerkenland/

FOTOCREDITS: LOGOMANIA, YNTE VAN DAM

FOTOCREDITS: LOGOMANIA, YNTE VAN DAM

5 gedachtes over “‘Het woud aan keurmerken is een kwaad’

  1. in een kapitalistisch systeem is “geld maken” de énige bestaansreden v/e bedrijf (al de rest is marketing of flauwekul of allebei)
    duurzamer produceren? ok, als het (meer) geld opbrengt

    • Hij speelt vandaag in Maastricht om 19u30 in de Lumiere. Voor de die-hards onder ons die niet afhankelijk zijn van het openbaar vervoer (zoals ik, anders was ik wel gegaan hoor). Gaan, Nick, gaan!

      • Haha, waarschijnlijk zal de keuze toch eerder op de oude gevangenis in Hasselt vallen. Maar dat is ook goed, want daar stopt een bus dichtbij!
        Veel vergaderplezier, wat leuk zo’n chocoladewandeling! Misschien kom ik ook wel, als ik plots een geniale inval heb. Een zoete inval.

        Groetjes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s