wereldwinkels en de omzetcrisis van speciaalzaken

jnSpeciaalzaken zien in België hun marktaandeel in zeven jaar tijd krimpen van 14,9 naar 10,5%. Da’s ook geen goed nieuws voor de wereldwinkels, als fair trade speciaalzaken. En toch dingen zelfs de Duitse hard discounters steeds meer naar de status van “verantwoorde” speciaalzaak.


tussendoortje

Op Facebook vroeg men zich af of het om een grap ging, waar ik schreef: “bananenboer LIDL verdient 34% meer met Fairtrade dan met Rainforest Alliance“. De goede verstaander zag dat de titel tussen aanhalingstekens staat. Ik tweette naar Fairtrade UK om meer verduidelijking (lees: bewijzen) van hun stelling dat de Fairtrade bananenboer in Colombia 34% beter verdient. Hopelijk snel meer nieuws.

UPDATE: zaterdag 21.05.2016 in de Standaard, oh wonder: “In 2014 toonde een impactstudie bij de familiale bananenboeren in Colombia aan dat het inkomen van de Fairtrade-boeren wel met 34 procent was gestegen.” [ LINK ]


speciaalzaak Aldi

Vorige week, in zijn reclamefolder voor Vlaanderen, zette Aldi – n.a.v. World Fair Trade Day – het Fairtrade-assortiment nog eens over twee bladzijden uitgespreid in de kijker. Zie prent onderaan.

In Duitsland heb je twee Aldi-ketens. Aldi Nord baat ook de 440 Aldi-filialen in België uit. Aldi Süd is de gangmaker achter de grote groei in verkoop van Fairtradebananen en -koffie in Duitsland. [1]

Aldi Süd expirimenteert met wat het zelf ‘de winkel van de toekomst‘ noemt. Foodlog.nl schrijft dat Aldi met dit nieuwe concept hoopt meer (jonge) klanten te trekken. Tegen 2019 zouden alle filialen naar deze nieuwe standaard omgebouwd moeten zijn. Opvallend: aan de ingang staat er prominent een koffieautomaat met fairtradekoffie [2 – ook voor foto’s].

In het nieuwe Aldi-concept wordt een indrukwekkende verszone het kloppend hart van de winkel. Uitgerekend deze week schrijft Gondola dat de groei van hard discount verzwakt in vers [3].

Belg bezoekt steeds minder winkels

Voor de wereldwinkeliers valt er uit dat artikel wel wat te leren. Het is geen geheim dat vele wereldwinkels een ongemakkelijk kalm voorjaar beleven, wat betreft het aantal kooplustigen dat ze over de vloer krijgen.

Als gevolg van de economische crisis, het groeiende duurzaamheidsbesef en de gezondheidsrage, koopt de Belg bewuster en springt hij verstandiger met voedsel om,

weet Gondola.

De Belg gaat minder winkelen en het dalend aantal winkelbezoeken heeft een negatieve invloed op de totale aankopen:

Het jaarlijkse aantal winkelbezoeken bedraagt nu 148 keer per jaar. In 2008 was dit nog 185 keer. Het kanaal dat het meest te lijden heeft onder het dalende aantal winkelbezoeken is de speciaalzaak.

Blokker tackelt crisis met online-service

Verder wist Gondola ook te melden dat de Blokker Holding in 2014 voor de eerste keer in zijn bestaan verlies boekte. Ondanks de rode cijfers steeg de omzet van de webshops van Blokker in 2015 met 37% van 98 miljoen euro tot 133 miljoen. Dit mede dankzij de extra verkoop via de online bestelpunten in de winkels. [4]

Da’s een gegeven waar ook de wereldwinkels meerwaarde zouden moeten uit weten te genereren. Eindelijk chocolade van El Ceibo of Madécasse [5] te bestellen via de wereldwinkels, bijvoorbeeld, het zou moeten kunnen. Een speciaalzaak is niet speciaal, louter omwille van de naam van het beestje.

[1] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2015/05/14/aldi-zorgt-solo-voor-sterke-meerverkoop-duitse-fairtrade-help-de-boeven-zijn-op-zeven/
[2] http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/discounter-so-sollen-die-neuen-aldi-filialen-aussehen-1.2989532
[3] http://www.gondola.be/nl/news/food-retail/groei-hard-discount-verzwakt-vers
[4] http://www.gondola.be/nl/news/non-food/blokker-boekt-recordverlies-van-52-miljoen
[5] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/03/15/wat-doet-madecasse-voor-de-boeren-die-de-cacao-voor-hun-chocolade-produceren/

5 gedachtes over “wereldwinkels en de omzetcrisis van speciaalzaken

  1. Ben vele jaren klant geweest bij WW, uit overtuiging en om de kwaliteit van de voedingsproducten. Medewerkers v/h eerste uur waren ook overtuigde militanten en stonden daar eveneens uit overtuiging. Het ging merendeels om basisproducten: koffie, rijst, suiker, thee … en er was een rechtstreekse lijn tussen producent en WW
    Toen kwam de periode van de schaalvergroting, de fusies, de professionalisering v/d NGO’s, en ook WW deed mee. WW werd OWW en OFT. Er werd meer klantgericht gewerkt (of wat men dacht dat de moderne klant aanspreekt): blikjes cola, ice thee, repen, mix voor brownies, …
    En het begrip “fairtrade” werd geïntroduceerd: soms een keurmerk, soms een merknaam, soms een Engelse vertaling van “eerlijke handelsrelatie” zonder verdere duidelijk omlijnde kwalificaties (kortom een zeer vage term toepasbaar in zeer vele contexten).

    Ik ben de voeling kwijt, als ik een vraag heb over waar een reep wordt gemaakt is er geen winkelmedewerker die het weet (eerder verbazing dat ik mij zoiets afvraag, dat ik geen blind vertrouwen heb dat dat allemaal uiteraard wel goed zit). Wanneer ik dan eindelijk OWW headquarters Ghent aan de lijn krijg kunnen ze alleen antwoorden per e-mail, maar hoor ik vervolgens niks meer.
    En ook de rechtstreekse lijn tussen producent en WW heeft ondertussen zeer veel vertakkingen gekregen.

    Ik spring er nog wel eens binnen bij gelegenheid, uit nostalgie vooral, en met wat geluk vind ik nog wel een kwaliteitsbasisvoedingsproduct dat me aanspreekt. En dan kan ik het niet laten om de medewerker van dienst te “ambeteren” met enkele “moeilijk vragen”: “waarom staat er op deze hagelslagverpakking geen FT keurmerk en op de reclame foto wel” of “weet u dat de kans groot is dat er in die Oxfamfairtrade chocolade “so fair so good” helemaal geen fairtrade cacao zit?” In de hoop dat die medewerker ook wat gaat nadenken en niet alleen maar een goed gevoel verdienen omdat hij/ zij aan liefdadigheidswerk doet binnen een organisatie die boven alle twijfel verheven is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s