ook Oxfam Duitsland hekelt Lidl om gekke kikker bananen politiek ism Rainforest Alliance

Je herinnert je nog het mysterie van de gekke kikkerbananen van Lidl België: ik stelde Lidl de vraag hoe dat zat met de herkomst en controle in Colombia. Het keurmerk Rainforest Alliance (RA) bleef hierover namelijk doofstom. [1]

RA vond anderzijds wél de moed om mijn naam te bekladden bij Lidl. Als troost kreeg ik een vriendelijk telefoontje van Philippe Weiler, de nieuwe Head of Sustainability bij Lidl België. En dat was dat. [2] Voor eventjes toch🙂

De vis beet niet. Maar ook Oxfam Duitsland las de Banafrut-reeks vol spanning mee, want vroeg zich namelijk al langer af:
“Woher kommen die Bananen und Ananas bei Lidl?”
Lidl zegt op zijn website immers: „Gutes Obst & Gemüse erkennt man an der Herkunft“ und „Transparenz ist uns wichtig“. [3]

Maar toen ook Oxfam Duitsland Lidl vroeg naar zijn leveranciers en plantages van bananen en ananassen, wilde Lidl (net als bijna alle andere grote supermarkt-ketens, overigens) geen namen noemen.

Oxfam ging in Duitsland – net als Luc @Bananas4all op deze blog deed en doet [4] – zoeken naar de herkomstetikettering op de dozen met fruit in de Lidl. Zo konden ze sommige Lidl leveranciers identificeren, met inbegrip van Ecuadoraanse bananenplantage “Matías” en de ananas producent “Finca Once” in Costa Rica.

Zopas pakte Oxfam Duitsland uit met een stevige veldstudie: “SÜSSE FRÜCHTE,BITTERE WAHRHEIT” [PDF] Het sprak met werknemers bij hogervernoemde plantages. [5]

Enkele citaten:
Arbeiter beim Unternehmen Finca Once, Produzent für Lidl
Wir sind die Sklaven der Ananasindustrie. Sie machen mit uns, was sie wollen. Sie entlassen uns und stellen uns dann unter noch schlechteren Bedingungen wieder ein.

Arbeiter beim Produzenten Matías, die unter anderem Lidl beliefert
Wir machen uns große Sorgen, weil wir unter dem Pestizid-Regen arbeiten müssen. Wir bekommen Hautausschläge.
Aber wenn man sich beschwert, riskiert man, entlassen zu werden.

Deze toestanden worden wederom ingedekt door… Rainforest Alliance. Je leest alles op LINK 5 hieronder. Daar kan je ook de digitale petitie ondertekenen, gericht aan Lidl Duitsland.

Toen de BBC vorig jaar berichtte over “dangerous and degrading living and working conditions” op theeplantages, gecertificeerd door Rainforest Alliance, reageerde hun woordvoerster Christina Cullen laconiek:
We have never said the Rainforest Alliance seal is a guarantee […]
It is a mark that shows work is being done to improve the lives of the environment, workers and farmers around the world.

Ondertussen vermag Oxfam Duitsland wat uw dienaar niet voor mekaar kreeg: Rainforest heeft een antwoord klaar op de aanteigingen van Oxfam. [6]

Zoals je ziet, was het echt niet bedoeld als slechte grap, toen Luc @Bananas4All en ik vanaf 1 april begonnen te tweeten en ons vastbeten in het Banafrut-dossier (dat ik nog niet losgelaten heb, overigens):

Een gemiste kans voor Rainforest Alliance en Lidl, door niet in te gaan op het aanbod van Luc en mij, om samen publiek in debat te treden..

gaat systeem-retailer Lidl de cacaocrisis oplossen?

Hopelijk leest Philippe Weiler mee en komt hij snel met een antwoord op deze vraag, waarop Lidl met Utz Certified eerder ook niet wensten in te gaan [7]:

Is LIDL bereid om het voortouw te nemen en een prijsbeleid uit te stippelen, waarbij de waardeverdeling binnen de chocoladeketen zich herstelt naar bijv. het evenwicht begin jaren tachtig van vorige eeuw? Toen kon de cacaoboer aanspraak maken op gemiddeld 18% van de eindprijs van een reep chocolade. Vandaag moet hij zijn gezin onderhouden met 2 euro per dag. Als prijszetter ligt hier m.i. een prachtig maatschappelijk engagement op te nemen door Lidl.

Al dient zich ook hier mogelijk een nieuwe, machtige partner-in-crime aan, wie weet!😉

[1] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/04/07/lidl-krijgt-duitse-fairtradeprijs-en-ik-de-wubbes/
[2] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/04/20/impressie-na-mijn-gesprek-met-philippe-weiler-head-of-sustainability-bij-lidl-belgie/
[3] https://www.lidl-lohnt-sich.de/obst-gemuese.html
[4] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/05/19/toch-iets-mis-lidlbe-vervangt-banafrutcol-door-cabana-tweede-merk-dolefoods/
[5] https://www.oxfam.de/mitmachen/aktionen/fitfuerfair | Factsheet PDF
[6] https://thefrogblog.nl/2016/05/31/verklaring-naar-aanleiding-van-het-oxfam-duitsland-rapport-sweet-fruit-bitter-truth/
[7] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2015/10/29/lidl-verklaart-fairtradechocolade-aan-0-89-cent-blijft-verder-doofstom-in-duurzaamheidsdiscussie/

8 gedachtes over “ook Oxfam Duitsland hekelt Lidl om gekke kikker bananen politiek ism Rainforest Alliance

  1. Altijd leerzaam. Er zijn vreemde dingen gaande. Luis Leon, van het zeer sociale en maatschappelijk verantwoorde chocolademerk Kuná is getrouwd met de dochter van een houder van een bananenplantage. Wat ik daar zag, kwam behoorlijk sociaal over. De regering verplicht ook bijv. warme maaltijden in de middag. Medische zorg moet ter plekke aanwezig zijn (dokter) en meer. Maar hij vertelde ook van toestanden, m.n. in de handel en de lage prijzen die worden gebonden. Een truc van een groot Nederlands bedrijf is bijv geweest: ze bestellen 4 containers bananen. Op het moment dat ze in de haven van Rotterdam zijn, annuleren ze de bestelling. “Neem maar terug, sorry.” Dat gaat niet, dan zijn de bananen over the hill. Dus hetzelfde bedrijf “strijkt met de hand over het hart” en koopt ze veel goedkoper op. En zo liggen goedkope bananen in de supermarkt. Dit zijn niet ongebruikelijke praktijken. Lees verder hier, wat een kolerewerk het is en waarom een bedrijf ontzettend veel bananen moet produceren om nog iets te verdienen:
    https://www.mergenmetz.nl/actueel/nieuws/going-bananas/

  2. Dank Norbert, ook voor de mooie link! Je rekenwerk vind ik altijd sgterk.
    En het geschetste dilemma, ja, is bekend. Zou in coöperaties samenwerken hier niet het begin van de oplossing zijn? Daar zou Correa kunnen in investeren. Met de hulp van Rainforest Alliance of Fairtrade, desgewenst. Maar de citaten uit het Oxfam-rapport zouden nooit moeten kunnen, toch?

    Ook die truc was me bekend, maar hield het niet meer voor mogelijk dat dit anno 2016 nog kon.

    Andere truc bestond (?) erin bananen op te pikken met gekoeld vrachtvervoer bij de kleine bananenboeren en na verkoop in Europa/VS, de vracht te betalen. Naar verhouding van wat de verkoop het grote bananenhuis zou opgeleverd hebben. Wist die boer in verwegistan veel aan welke voorwaarden die doorverkoop gebeurde.

  3. open mond!!! wat voor handelspraktijken zijn dat??4c bestellen en dan als ze toekomen de bestelling annuleren???
    kunnen die niet gewoon (verkoops)contracten afsluiten en respecteren?
    nou moe??!

  4. Gangbare praktijken, Nick. Vooral ook door retailers. Ik ken uit eerste hand twee verhalen van producenten “bij ons in de buurt”, die overkop gingen door gelijkaardige truks. Ook een cacaoboerenleider vertelde me eens hoe Callebaut dezelfde praktijk toepaste om zijn coöperatie aan het wankelen te krijgen. En een koffieboerenleider vertelde me ooit dat Rainforest Alliance het ook niet zo op sterke coöperaties heeft. Maar dat keurmerk laat ik nu effe voor wat het is.

  5. Pingback: doorgeslagen aandeelhouderskapitalisme maakte dat succesvolle vrije markt weer onvrij werd | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  6. Pingback: over Colruyt en Ferrero + Europarlement wil EU-actie tegen oneerlijke handelspraktijken | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  7. Pingback: Oxfam Duitsland: Lidl blijft zich verstoppen achter Rainforest Alliance voor zijn oneerlijk fruit | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s