Colruyt en UTZ Certified vanaf juni 2017 samen voor 100% duurzame chocolade

Colruyt gaat tegen juni 2017 al haar chocolade onder eigen label laten certificeren door UTZ Certified. Het gaat daarbij om alle 174 producten onder de merknaam Everyday en Boni Selection. [1]

Hiermee geeft de retailer een duidelijk signaal aan de markt. Wat Colruyt betreft, is en blijft Fairtrade niet meer dan een voetnoot in haar geschiedenis. UPDATE: dit ‘in tegenstelling‘ tot recente geloftes: die las je eerder hier.

De retailer zegt dat het met haar aankoopbeleid inzake cacao de duurzame productie wil aanmoedigen “en bijdragen aan de verbetering van de levensomstandigheden van kleine boeren“.

Stefan Goethaert, directeur en verantwoordelijk voor productduurzaamheid:
Door deze inspanning voor duurzame ontwikkeling, kunnen kleine boeren hun productiviteit verbeteren – en daardoor hun inkomsten verhogen – door het toepassen van milieuvriendelijke criteria. Dat is de richting die we hebben. gekozen.

Astrid Baeten, projectmanager duurzame inkopen bij Colruyt, zegt dat er voor UTZ certificering werd gekozen voor een aantal redenen.

De coöperatie (of een andere entiteit) biedt technische ondersteuning aan haar kleine cacaoboeren. Ze leren nieuwe methoden en het verbeteren van hun productie in kwantiteit en kwaliteit. Dus ze verkopen meer bonen en tegen een betere prijs.

UTZ verbiedt kinderarbeid en heeft bijzondere aandacht voor seizoensgebonden werkomstandigheden. Het programma heeft ook aandacht voor bodem-, water-, afval-, en bosbeheer,” aldus nog Baeten.

Sinds begin dit jaar schakelde de keten al over op UTZ-cacao voor de paaseieren . Binnenkort zijn de chocoladerepen, -tabletten en –pasta’s aan de beurt. [2]

Colruyt Group is geen chocoladefabrikant. Het is dus niet rechtstreeks betrokken bij de aankoop van bonen en cacaomassa. Zijn toeleverende verwerkende bedrijven worden nu verplicht om gecertificeerde cacao in te slaan voor de productie voor de groep. [3]

Alle discounters komen met deze beslissing op één beleidslijn te zitten wat betreft cacao, m.n. de piste van de #goedkoopzaamheid. [4]

over UTZ

UTZ Certified is een certificatiesysteem, dat – ook binnen de industrie – bekend staat om het moedwillig misrepresenteren van de feiten uit impactstudies.

– In januari 2014 getuigde accountantskantoor KPMG op confectionarynews.com dat er onvoldoende bewijs is om van een positief effect van UTZ-certificatie te kunnen spreken op de cacao-opbrengsten. UTZ stelde nochtans dat het een verdrievoudiging van de opbrengsten kon garanderen, maar KPMG noemde dit een onjuiste interpretatie van haar studie ‘Moving the bars’.

In combinatie met bovenstaand gejok heeft UTZ een spitsvondig systeem opgezet.

– Han de Groot, directeur van UTZ Certified, verdedigt – op confectionarynews – het beleid van zijn organisatie om geen minimumprijzen te betalen, precies met de bewering dat het maximaliseren van de oogsten een veel grotere impact heeft. Je moet maar durven. Want UTZ garandeert dus geen duidelijk aantoonbare meeropbrengsten. En nog minder een eerlijke prijs…

… want helemaal plattekes…

– de Groot beweert ook dat UTZ Certified boeren zakelijke vaardigheden aanleert zoals het onderhandelen over de prijs met opkopers. Wat hij daarbij verzwijgt is dat UTZ met een structureel overaanbod aan gecertificeerde cacao zit. Eveneens op confectionarynews.com vind je cijfers, waaruit blijkt dat slechts de helft van de geproduceerde cacao onder ‘betere UTZ-voorwaarden’ verkocht geraakt. De rest belandt onherroepelijk op de bulkmarkt met de bulkprijzen vandien. En die drukt dan weer op de onderhandelingspositie van de boer. De hogere productie- en licentiekosten waren en blijven uiteraard ook voor rekening van die laatste.

[1] http://www.just-food.com/news/colruyt-aims-for-100-sustainable-chocolate-assortment_id133441.aspx
[2] http://www.gondola.be/nl/news/food-retail/colruyt-wil-alleen-nog-duurzame-cacao-huismerken
[3] https://www.simplysustainable.com/verhalen/product/cacao/
[4] https://fairtradekookboek.wordpress.com/?s=goedkoopzaamheid&submit=Zoeken

CHOCOLADE EVERYDAY

CHOCOLADE EVERYDAY

9 gedachtes over “Colruyt en UTZ Certified vanaf juni 2017 samen voor 100% duurzame chocolade

  1. Hé steven,

    Gewoon een kleine bedenking.
    Waarom leg je hieronder dan niet in één keer uit wat het verschil is tussen de manier waarop UTZ en dus ook Colruyt werkt en tussen de manier waarop wij nu willen werken voor onze chocolades? We zijn er nog lang niet, dat is een feit.

    Gwen

  2. Oh jee, hier word ik zo misselijk van als na het ‘per ongeluk’ opsmikkelen van een hele blok chocolade, alleen in de zetel thuis. Die zal in ieder geval nooit meer utz zijn. Bezint eer dat ge eet en koop fair treet (het moet rijmen).

    • Hallo Kim, fijn dat je er weer bent.

      Ik heb geen aanwijzingen, dat het fweer tweet label het beter zou doen dan UTZ, dus snoep gerust (maar met mate😉 ) verder. Wel hinderlijk vind ik de gebrekkige uitleg, die Colruyt geeft.

      Het feit dat UTZ wel garandeert wat het Fairtradekeurmerk niet doet, m.n. de traceerbaarheid van de herkomst van de cacao, zou een goed argument geweest zijn, om te verklaren waarom Colruyt koos voor UTZ. Maar dit doet het niet en niet zonder redenen. Colruyt doet nooit en verzwijgt nooit delen uit zijn verhaal, zonder weloverdacht communicatieplan achter stappen die het neemt. Ik gok erop dat de prijs van doorslaggevend belang is geweest, eerder dan de boerin haar gezinsgeluk.

      Voor Colruyt ongetwijfeld ook heel belangrijk is deze zin op Wikipedia over UTZ en kritiek op het label : “In response UTZ Certified stated that the foundation does not consider its standards fair trade, nor that it claims that they are, while maintaining that its standards contribute positively to sustainable development of tropical farming communities.” UTZ is dus niet voor eerlijke handel. Colruyt heb ik daar ook nog nooit een verklaring ten ‘positieve’ over horen geven. Integendeel.

      Uit een interview d.d. 4 september 2010 in de Morgen met Jef Colruyt (link):
      vraag: Staat u achter de principes van fair trade?

      antwoord:
      “Neen. Voor mij is fair trade niet belangrijk. […] Colruyt heeft geen zin om te betalen voor bezigheidstherapie. Laat de marktprijzen toch spelen. Gelukkig hebben we bij Fair Trade een korting bedongen, die we in onze Collibri Foundation steken.”

      Dit laatste vind ik bijzonder onbeleefd. Arme boeren die proberen te overleven op het gevangenisrantsoen dat hij hen net nog gunt, beschuldigt hij van door hem gesponsorde bezigheidstherapie. Nu hij concurrentie krijgt van Action en andere dumpwinkels, hoeft de markt niet zonodig meer te spelen en moet de consument gewaarschuwd worden. Tja.

      Verder heb ik uiteraard alle respect voor de gratis ondernemerslessen die hij met ons deelt en welke iedere gezonde organisatie maar beter ter harte neemt, wil die dit decennium overleven:

      Dit zijn de 5 grote trends waar Colruyt rekening mee houdt (link):

      De trend naar duurzaamheid en gezondheid
      De trend van toenemende complexiteit en tegelijk ook transparantie
      De trend naar diversiteit en de polariteit die daarmee gepaard gaat
      De trend naar peer to peer: mensen zoeken oplossingen onder elkaar
      De trend naar partnership, denk aan cocreatie

      Groetjes,
      Steven

      • Interessant! Hulde aan de marketingexperts van Colruyt, want zij schatten de consumentenmarkt wel heel goed in. Enig cynisme is hen daarbij wel niet vreemd blijkbaar, aangezien het mij nu lijkt dat ze in zee gaan met utz uit trendgevoeligheid en de angst voor discounters. Dat is misschien een forse claim van mij, maar als ik dan lees dat ze fair trade bezigheidstherapie noemen… Ja, dan is mijn angst om op de Colruyttenen te trappen toch ineens wat minder groot. Ik vind het zo vreselijk erg dat het welzijn van de arme boer nog steeds een futiliteit lijkt te zijn in de ogen van iemand met zoveel macht en middelen.
        Ik twijfel steeds meer of de grote marktspelers de poort zijn naar de veranderingen die nodig zijn. De wereldwinkel als concept blijft het nodige alternatief.

  3. maar aan het concept moet dringend gesleuteld worden, dat is niet meegegroeid met de rest van OWW … de winkels zijn serieus blijven hangen in het verleden (buiten een kassa met scanner is daar weinig veranderd de laatste 20 jaar)

  4. Pingback: over Colruyt en Ferrero + Europarlement wil EU-actie tegen oneerlijke handelspraktijken | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  5. Pingback: Tony’s Chocolonely komt naar Hasselt met eerste traceerbare fairtrade chocolade | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s