Wie deze trends niet ernstig neemt, loopt zijn klanten mis.

Er zijn momenteel nogal wat wereldwinkels die op hun adem trappen, wat betreft de verkoop. Hieronder wat interessante zaken om daarbij te overp(ei)(ij)nzen.

Jef Colruyt geeft op ielon.be de 5 grote trends waar Colruyt rekening mee houdt. [1]
Ik gaf ze al eerder deze week mee in de commentaar bij een andere blog:

De trend naar duurzaamheid en gezondheid
De trend van toenemende complexiteit en tegelijk ook transparantie
De trend naar diversiteit en de polariteit die daarmee gepaard gaat
De trend naar peer to peer: mensen zoeken oplossingen onder elkaar
De trend naar partnership, denk aan cocreatie

Wie deze trends niet ernstig neemt, heeft het schudden. Net als merken die producten met veel suiker maken. In Nederland zagen ze afgelopen jaar hun omzet werkelijk spectaculair teruglopen. [2]

Koekjesproducent Lu (-8 procent), suiker- en stroopfabrikant Van Gilse (-11 procent) en frisdrankenmerken als Appelsientje (-7 procent) en Roosvicee (-16 procent).

Coca-Cola zag de omzet in Nederlandse supermarkten vorig jaar inzakken met bijna 9 procent. Er werden letterlijk miljoenen flessen cola minder verkocht.

Neem bij dit alles het dalende aantal winkelbezoeken – althans bij de Belgen, waar vooral de speciaalzaken zware klappen krijgen [3] – en je hebt ’t helemaal vlaggen. Zeker, wanneer je niet klaar bent voor de online verkoop.

De online aankopen vertegenwoordigden in België afgelopen kwartaal 16% van de totale bestedingen. Goed voor bijna 2,3 miljard euro, schrijft gondola.be [4]

[1] http://www.ielon.be/zo-pakt-ondernemer-jef-colruyt-het-aan-eenvoudig-gedurfd-en-integer/
[2] http://nos.nl/artikel/2089095-producten-met-veel-suiker-verliezen-terrein.html
[3] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/05/21/wereldwinkels-en-de-omzetcrisis-van-speciaalzaken/
[4] http://www.gondola.be/nl/news/digital/belgische-e-commerce-dit-jaar-al-goed-voor-2-3-miljard

6 gedachtes over “Wie deze trends niet ernstig neemt, loopt zijn klanten mis.

  1. Dag Steven, Ik volg jou blog al een tijdje en bewonder je vasthoudendheid in het uitzoeken van een en ander. Wat betreft onderstaande raadgevingen: Daar kunnen wij als individuele OWW weinig mee aanvangen, hé. We zijn afhankelijk van het aanbod vanuit NS. En het is toch niet zo eenvoudig om binnen OWW dingen te veranderen. Ik heb dikwijls het gevoel dat we de trein gaan missen.

    Maar misschien zou het een goed idee zijn als jij lid zou worden van de bewegingscommissie. Ik zelf ben er lid van, maar wij stellen vast dat we zeker vanuit Limburg nog versterking kunnen gebruiken.

    Bedankt voor je reactie Mia Jamaer OWW Boortmeerbeek

  2. Dag Mia, dank je wel voor je reactie.

    De bewegingscommissie draag ik een warm hart toe. Er loopt momenteel een bevraging vanuit NS. De uitnodiging om daaraan mee te doen, zal je wellicht snel bereiken als commissielid. Meedoen en je gedacht zeggen, zou ik zeggen.

    Ik heb weet van een amendement dat zal ingediend worden op de komende AV en dat spijkers met koppen slaat. De AV is toch ons hoogste gezaghebbende orgaan, dus indien de beweging het amendement aanvaardt, is de trein deels terug vertrokken, naar mijn mening. Ik ben alvast benieuwd.

    (Excuses dat ik nog even in raadsels lijk te praten, maar volgende week zul je de hint wel vatten, als alle amendementen online staan.)

    Ik schrijf hierboven ‘de trein deels terug vertrokken‘, want we zitten nog stééds op de juiste trein naar mijn aanvoelen. Missen hebben we ‘m in ieder geval niet gedaan. Maar vraag is tot welke halte we willen meereizen en of we wel goed opletten om op tijd over te stappen en op onze gewenste bestemming te geraken. Twijfel is bij dat laatste geen goede raadgever en zeker niet goed voor het hart🙂

    In mijn eigen gemeente zie ik dat met Compani een gevoelige snaar wordt geraakt. Ik zal er nog eens wat foto’s gaan maken, om er wat dieper op in te gaan. Een initiatief, waar NS niet bij kwam kijken, en toch misschien wel helemaal een voorbeeld van wereldwinkel 2.0 kan zijn: https://fairtradekookboek.wordpress.com/2015/10/29/vrijwilligers-van-wereldwinkel-houthalen-bewijzen-dat-het-anders-kan-lokaal-sociaal-en-fairtrade/

    Zou natuurlijk helemaal sjiek zijn om daar ooit koffie gebrand in Afrika te kunnen gaan degusteren😉

    Hartelijke groeten uit Houthalen
    Steven

  3. Dag Steven,
    Wat is er gebeurd met dat amendement voor de AV van zaterdag waar spijkers met koppen gingen geslagen worden? Ik zie er zo geen tussen staan? Is dat misschien weerhouden of niet ingediend?

    Bedankt voor je info
    Mia

  4. Hoi Mia, ik verwees naar de amendementen van Regio Gent en Gent zuid, die nu op de website staan. Ik veronderstel dat die nog verder zullen verduidelijkt gaan worden op de AV.
    Groetjes en tot uw dienst,
    Steven
    PS we hebben het volledige bedrag voor Dinah inmiddels opgehaald!

  5. Hallo, dan zal ik die nog eens goed bestuderen.
    Tof dat jullie voldoende geld hebben voor de studiebeurs van Dinah.
    Dan zullen wij onze centjes aan het partnerfonds geven.
    Vr groet
    Mia

    • Prima, Mia. Probeer de amendementen zeker ook eens te toetsen aan de trends van Jef Colruyt.
      Nog een te duchten model als het gaat om verkoop en waar de amendementen aandacht verdienen: https://nl.express.live/2016/05/20/belgomarkt-winkel-exclusief-belgische-producten/ Een mens kan zijn geld maar één keer uitgeven. Dat geld zowel voor levensmiddelen als voor de keuze tussen partnerfonds of Dinah😉

      Ik zoek zeker verder naar een waardige opvolger van Kristof, die indertijd de bewegingscommissie met veel vuur volgde. Maar helaas hebben we voor de moment ook geen vertegenwoordiger meer op de Partnercommissie en we zijn ook zoekende naar een vrijwilliger voor Verkoop en Marketing.

      En dus ook nog naar iemand die de AV terug wil opvolgen. Zolang die er niet is, kom ik ook niet meer naar de AV’s,

      Beste groeten
      Steven

Geef een reactie

