reactie van Colruyt + POLL: ‘fairtrade organisaties moeten geen overheidsgeld aannemen tot de handelsregels eerlijk zijn’

Terwijl Ghana haar doden door waterellende telt – water dat te laat komt om de als zeer schraal voorspelde cacao-oogst nog te redden [1] – telde ik de bezoeken vanuit de Colruyt Group aan mijn blog.

OPRECHTE BELANGSTELLING OF GEWOON POTENTIELE BRAND RISK KOMEN INSCHATTEN?

OPRECHTE BELANGSTELLING OF GEWOON POTENTIELE BRAND RISK KOMEN INSCHATTEN?

Veel interesse vanuit Halle dus, maar verder kwam ik van een kale kermis thuis: in de namiddag kreeg ik een document toegestuurd zonder antwoorden op mijn nochtans eenvoudig verstaanbare vragen; zie [2] en je zult het met mij eens zijn.

Ik heb – beleefd maar beslist, zo ben ik opgevoed – gevraagd alsnog ernstige antwoorden te willen geven. Ik wacht met het publiceren van het document tot ik antwoord heb gekregen van Colruyt. Mogen we die sérieux van hen verwachten?

Neen, datlaatste is niet de vraag van de poll die ik u zou willen voorleggen.

POLL

Artsen zonder Grenzen neemt geen geld meer aan van de Europese Unie of haar lidstaten. Aanleiding is de volgens AzG nefaste vluchtelingenpolitiek van Europa.

In Nederland is de minister van Handel en Ontwikkelingssamenwerking één en dezelfde persoon, m.n. Lilianne Ploumen (PvdA), dochter van een melkboer.

Wat me tot de stelling brengt: “(Nederlandse) fairtrade organisaties moeten geen overheidsgeld meer aannemen tot de handelsregels eerlijk zijn”.

Zo geeft The Fair Trade Advocacy Office (FTAO) dezer dagen de Europese Commissie ervan langs op zijn door die Commissie betaalde campagnewebsite. [3]

Ik heb even geen mening. Maar wat vind jij?😉


PS Bij ‘Other’ kan je zelf iets invullen in het vakje en daarvoor stemmen!



[1] http://www.aljazeera.com/news/2016/06/floods-leave-dead-southern-ghana-160616104330811.html
[2] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/06/17/over-colruyt-en-ferrero-europarlement-wil-eu-actie-tegen-oneerlijke-handelspraktijken/
[3] http://www.fairtrade-advocacy.org/ftao-publications/press-releases/press-release-2016/911-ep-pressure-ec-to-act-on-utps

Geef een reactie

