meer over de Tony’s dupe bij Aldi/NL en vergelijkt Bioplanet weldra cacao met citroenen ?

Mijn klok loopt achter. T.t.z. ik kom nooit in de Aldi in Nederland. Daisy, blogger op Home of Daisies [1], testte al in maart dit jaar de Tony’s look-alikes van ALDI Nederland uit. Bij Bioplanet van Colruyt komen infokaartjes bij de bio peren, ananassen, sinaasappels en citroenen met de ‘true costs‘ van gangbare groenten en fruit in verhouding tot hun biologische evenknieën, schrijft Foodlog.nl

Daisy over Tony’s dupe

Lees de mening en bekijk de foto’s van Daisy in “Tony’s karamel zeezout dupe?!“.
Citaat:

Mama Nature zit in een goede prijsklasse wat mij betreft à €1,49 per reep. Alleen krijg je bij Tony’s voor een eurootje meer wél 80 gram extra. En, eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik Tony’s wel beduidend lekkerder van smaak vindt. De verschillende smaken zijn daar beter los van elkaar te onderscheiden. Ik vrees dat de hoofdprijs toch naar Tony’s Chocolonely gaat in de strijd om de lekkerste melk chocolade karamel zeezout. Sorry Mama Nature!

De chocolade wordt gemaakt bij Libeert NV in Komen, een familiebedrijf dat – veel UTZ en Fair-gecertificeerd – produceert voor grote retailers (Colruyt, Albert Heijn, Metro, Delhaize, ICA, Tesco, Morrisons, Carrefour, Superunie, COLES, Walmart, WOOLWORTHS, Sainsbury’s, Costco, ASDA, COOP, …) met een sterke focus op harddiscount (ALDI en LIDL).

Wat Tony’s er verder over vindt, heb ik nog niet mogen vernemen.

Bioplanet en de echte kost van citroenen en cacao

Ik lees vandaag op Foodlog “[…]bij retailers en natuurvoedingswinkels in Nederland (Ekoplaza), Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Finland en later dit seizoen ook Denemarken en België (Bioplanet) kunnen consumenten bij bio peren, ananassen, sinaasappels en citroenen informatiekaartjes vinden met de ‘true costs’ van gangbare groenten en fruit in verhouding tot hun biologische evenknieën.” [2]

De berekeningen komen van Nature & More, onderdeel van bio-specialist en distributeur Eosta. Die berekende de echte, veelal verborgen blijvende, kosten op het gebied van gezondheid, klimaat, water, bodem, biodiversiteit en sociale samenhang. Eerder bleek uit de true cost-berekening van cacao dat deze 4 tot 5 keer zo duur zou moeten zijn. Benieuwd of dat plaatje ook bij de chocolade komt te hangen. Zou ook een goed idee zijn in de wereldwinkel.

Overigens zijn er uiteraard veel dingen die Colruyt tot eer strekken. Zoals al sinds 2 decennia Oxfam Bio koffie verkopen. Mijn moeder dankt u.

[1] https://homeofdaisies.nl/
[2] http://www.foodlog.nl/artikel/naturemore-vergelijkt-true-cost-gangbaar-en-biologisch/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s