keurmerken en de keuze tussen ‘slaafvrij’ of ‘slaafvol’ voedsel

Keurmerken laten zoveel vaagheden en ontsnappingsmogelijkheden toe, dat filosoof Wouter Mensink zich op OneWorld.nl afvraagt waarom we überhaupt moeten kunnen kiezen tussen ‘slaafvrije’ chocola en ‘slaafvolle’ chocola [1].


meer keurmerken OF minder slechte producten?

Initiatieven als Rank-a-brand of Keurmerkenwijzer.nl lezen de zelfgeschreven duurzaamheidsrapporten van bedrijven en labelaars en stellen aan de hand daarvan een ranking op: zo verworden ze zelf tot een keurmerk voor keurmerken en hun klanten [2].

Maar waarom zouden we een systeem met keurmerken organiseren, in plaats van ernaar te streven om veel minder slechte producten in de schappen te hebben?

zo vraagt Mensink zich af.

water bij de wijn

Frank Wijen, universitair hoofddocent Strategisch Management aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit [3]:

Keurmerken concurreren met elkaar. Iedereen wil het dominante keurmerk zijn. Daarom doet menig keurmerk water bij de wijn.

Het dilemma is […] dat je marktaandeel verliest als je te streng bent. Het is balanceren. Je moet de boel in de gaten houden, anders stelt je keurmerk niets voor. Maar omdat je klanten – de aanbieders van producten – wilt behouden, moet je af en toe iets door de vingers zien. Ook een keurmerk heeft inkomsten nodig.

effect?

Norbert Mergen van ClearChox.com telde met ons uit hoe eerlijk de fairtradechocolade van Lidl is voor de cacaoboer. Blijkt dat ondanks het Max Havelaarlabel dit een gezin van 6 in Ghana niet eens het absolute bestaansminimum garandeert [4].

En zopas in de Action trok vaste tipgever Luc zijn ogen helemaal open en een foto:

De Duitse Oxfam houdt ondertussen nog steeds Lidl en diens bananenleverancier Rainforest Alliance in het vizier. Op Sachsen TV (Dresden en omgeving) [5]:

Selbst auf Plantagen, die mit dem Nachhaltigkeitssiegel der Rainforest Alliance zertifiziert wurden, seien die Zustände katastrophal.
Die Oxfam-Kampagne hat vor allem Lidl in den Fokus gerückt, da dort die Kluft zwischen Selbstdarstellung und Realität am größten sei. Dennoch sollen auch andere Discounter die vermeintlich nachhaltig angebauten Früchte verkaufen.

Tussen wens (lees: reclamepraatjes Lidl) en werkelijkheid (lees: veldonderzoek Oxfam) gaapt een diepe kloop. De overheid blijft grotendeels stom in zulke debatten, maar is precies daardoor de regisseur van dergelijk surrealistisch theater.

OXFAM DUITSLAND AAN DE POORT BIJ LIDL

OXFAM DUITSLAND AAN DE POORT BIJ LIDL

[1] https://www.oneworld.nl/food/vier-misverstanden-over-fairtrade
[2] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/03/31/de-methodiek-achter-keurmerkenwijzer-nl-en-oxfams-behind-the-brands/
[3] https://www.erasmusmagazine.nl/2016/04/28/consument-verdwaalt-in-keurmerk-oerwoud/
[4] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/06/25/lidl-en-fairtradechocolade-hoe-eerlijk-is-dat-reken-mee-trekikmegeenreepvanaan/
[5] http://www.sachsen-fernsehen.de/nachrichten/wie-fair-ist-lidl-1416846

NU OOK FAIRTRADECHOCOLADE IN DUMPWINKEL ACTION

NU OOK FAIRTRADECHOCOLADE IN DUMPWINKEL ACTION

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s