Lidl en zijn fairtradechocolade: Wim met enkele bemerkingen bij Norbert’s rekenoefening

Wim reageerde met enkele rake opmerkingen op de rekenoefening van Norbert [1].

Interessante rekensommen! Twee kleine bemerkingen:
Je doet alsof de prijs per kilo cacao pure winst is voor de cacaoboer die hij kan gebruiken voor zijn familie. EIgenlijk moet van die prijs nog heel wat afgetrokken worden: onderhoud plantages, werktuigen, eventuele dagarbeid in drukke periodes, transportkosten, enz. Hoeveel houdt de boer uiteindelijk over?
Ten tweede maak je een fout bij het omrekenen naar de armoedegrens van 1,25 USD per dag persoon. Je stelt direct dat dit PPP is, wat staat voor purchasing power parity, en dat betekent dan weer dat je de armoedegrens moet omrekenen naar de lokale koopkracht. Met 1,25 dollar in Washington kan je immers minder kopen dan in Abidjan. 50% minder om precies te zijn, volgens de tabellen van de WB (zie http://data.worldbank.org/indicator/PA.NUS.PPPC.RF?locations=CI). Dat wil dus zeggen dat voor een huishouden met 6 personen 1.369 USD de grens is (als is een gemiddeld huishouden op het platteland wel groter…).

Dit betekent natuurlijk niet dat 1,25 USD per dag een leefbaar loon is en cacaoboeren toelaat om zowel in duurzame productie als in een beter leven te investeren. Ik ben het overigens volledig met je eens dat chocolade een pak duurder mag zijn. Zolang die extra prijs maar in de juiste zakken terechtkomt.

Bedankt, Wim.

Hieronder twee slides, uit twee presentaties tijdens de laatste Brussels Briefing: Promoting responsible and sustainable sourcing through Fair Trade, 22 juni 2016.

De eerste slide is van Charlotte Borger (Divine Chocolate) en plakt het getal 943 EURO op het gemiddeld gezinsinkomen uit cacao in Ghana.
De tweede slide is van Dr. Adrian de Groot Ruiz (True Price) en vertelt hoe Tony’s Chocolonely tegen 2018 wil produceren “zonder sociale en milieukosten“.
Klik op de slides en bekijk telkens de volledige presentatie.

CHARLOTTE BORGER, COMMUNICATIONS DIRECTOR, DIVINE CHOCOLATE

CHARLOTTE BORGER, COMMUNICATIONS DIRECTOR, DIVINE CHOCOLATE

DR. ADRIAN DE GROOT RUIZ, EXECUTIVE DIRECTOR, TRUE PRICE

DR. ADRIAN DE GROOT RUIZ, EXECUTIVE DIRECTOR, TRUE PRICE

[1] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/06/25/lidl-en-fairtradechocolade-hoe-eerlijk-is-dat-reken-mee-trekikmegeenreepvanaan/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s