van kikkerspuug, ALDI’s allereerste maatschappelijke jaarverslag en Colruyt’s groenekikker huismerkkoffie

Men komt al eens wat tegen, langs Waalse wandelwegen. Naast Vlaams zweet. (spugen, da’s voor thuis in onze hof, mijnheer de premier)

LANGS WAALSE WANDELWEGEN...

LANGS WAALSE WANDELWEGEN…

Gisteren op de trein in de krant reklaam van ALDI voor o.m. hun fairtradebananen. Wat Luc @Bananas4All inspireerde tot enkele gevatte tweets.

Aldi Nord publiceerde dus – download het hier – op 14 juli j.l. zijn allereerste maatschappelijke jaarverslag. Wie het lezen daarvan aan Luc wil laten, vindt een korte beschrijving op levensmiddelenkrant.nl.

Ik lees er nogal wat engagement t.a.v. het fairtradekeurmerk. Zo moet het aanbod van Fairtrade-koffie in zowel het vaste als het actie-assortiment groeien. Aldi Nord beheert buiten Duitsland onder meer winkels in België, Luxemburg, Frankrijk, Denemarken, Nederland, Polen, Portugal en Spanje, leert gondola.be ons.

Colruyt kiest volgens zijn laatste reclameblaadje – na eerder UTZ Certified voor zijn huismerkchocolade – nu voor 100% groenekikker-huismerkkoffie. Tegen eind 2016 streven ze naar originekoffies van eigen merken die allemaal Rainforest Alliance-gecertificeerd zijn. Belgiës grootste retailer (31,5 procent marktaandeel alstublieft) trekt zíjn grens dus niét op uit fairtrade-spuug-en/of-zweet.

3 gedachtes over “van kikkerspuug, ALDI’s allereerste maatschappelijke jaarverslag en Colruyt’s groenekikker huismerkkoffie

  1. Had vandaag geluk in de WW: eigenlijk was hij gesloten (zomersluiting) maar onwetend als ik ben en steeds optimistisch ging ik gewoon binnen, en er stond een man achter de toonbank die ook goed op de hoogte was van ’t reilen en zeilen …
    om het kort te houden: WW is gestopt met het fairtrade logo op zijn producten te zetten want dat was uiteindelijk nogal duur: per jaar 160.000 € aan FT om dat logootje te mogen gebruiken (die nu door WW aan iets anders kunnen besteed worden)
    Het deed me ook deugd om eens een duidelijk en simpel antwoord te krijgen op een simpele vraag. (En nog wat andere vragen beantwoord te horen …)🙂

  2. Pingback: ethische labels hebben samen marktwaarde van 793 miljard US dollar – waar doet het toe? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s