ethische labels hebben samen marktwaarde van 793 miljard US dollar – waar doet het toe?

Was vakantielectuur (klein beetje maar, hoor): zogenoemde ‘ethische labels‘ zijn wereldwijd goed voor een gezamelijke marktwaarde van 709 miljard EURO.

Euromonitor analyseerde 26.000 producten, op de 26 belangrijkste markten over de hele wereld. Dit om fabrikanten te helpen begrijpen welke ethische labels het beste werken voor hun producten. Dit afhankelijk van het land, categorie (i.e. mensen / waarden, milieu en duurzaamheid, en dierenwelzijn) en verwachte groeipercentages [1].

In het Verenigd Koninkrijk draagt 45% van alle verpakte levensmiddelen, frisdranken en warme dranken ten minste één ethisch label. In Duitsland was dat ongeveer 40%, 37% voor Italië en 27% voor Frankrijk.

In Azië stijgt dit soort percentages tot 64% in Zuid-Korea en 60% voor Indonesië.

Belangrijk om weten is wel dat van die 794 miljard dollar, driekwart voortkomt uit milieu- en duurzaamheid gerelateerde labels. Meer specifiek hebben die zelfs vooral te maken met recycling.

Echter, de snelste groeier in West-Europa is veganistisch / vegetarisch, gevolgd door Rainforest Alliance-gecertificeerde producten. Zie de tabel voor geschatte groei- en omzetcijfers voor de komende 5 jaren.

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

Toonaangevende spelers op het terrein van de voeding- en drankenhandel bundelen hun krachten met regeringen, internationale organisaties en NGO’s allerhande, in een poging om een duurzame en verantwoorde sourcing-strategie te ontwikkelen, die rekening moet houden met maatschappelijke en ethische waarden.

Wat betekent de uitkomst van dit onderzoek nu voor merken of winkelketens?

Voor chocoladefabrikanten in het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld, zullen veganistisch en Rainforest Alliance-gecertificeerde producten de snelste groei (8,7% en 6,5% respectievelijk) te zien geven. Maar Fairtrade zal veel grotere absolute groei genereren, ter waarde van € 138 miljoen EURO in 2020.

In Frankrijk, aan de andere kant, wordt verwacht dat Fairtrade een daling van winkelwaarde zal kennen. Fabrikanten zouden volgens Euromonitor beter investeren in UTZ-certificering.

Zoals je weet heeft Colruyt dit jaar gekozen om zijn huischocolades door UTZ te laten certificeren en zijn huiskoffies door Rainforest Alliance [2]. Fairtrade – en zodoende steun aan de strijd voor eerlijke wereldhandelsregels – belandt bij de grootste retailer van België in de marginaliteit.

Of het er allemaal nog toe doet? In Vrij Nederland las ik gisteren [5]:

We tolereren tegenwoordig genocide om aan de stoffen te komen die ervoor zorgen dat onze smartphones werken. Er komt een moment dat we tegen de grens aan lopen.

Dixit de Amerikaanse wetenschapper Guy McPherson. Volgens hem is die grens – en dus vooral ook de morele – al bereikt. Hij voorspelt het einde van de mensheid, misschien zelfs al in de jaren dertig van deze eeuw.

Afijn, o.m. een samenvatting van de studie door Euromonitor vind je in onderstaand YouTube-filmpje en meer cijfers en een diepgaandere analyse achter links [3] [4].

[1] http://www.foodnavigator.com/Market-Trends/Ethical-labels-are-worth-709-billion-globally-so-which-one-is-best-for-your-product

[2] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/07/16/van-kikkerspuug-aldis-allereerste-maatschappelijke-jaarverslag-en-colruyts-groenekikker-huismerkkoffie/

[3] http://blog.euromonitor.com/2016/05/introducing-passport-ethical-labels-2.html

[4] http://blog.euromonitor.com/2016/06/passport-ethical-labels-key-findings.html

[5] https://www.vn.nl/de-naderende-uitstervingsgolf-hoe-vertel-je-het-je-kinderen/

Een gedachte over “ethische labels hebben samen marktwaarde van 793 miljard US dollar – waar doet het toe?

  1. Pingback: moeten er nog vijanden zijn ? Callebaut kneedt verpauperde keuterboeren tot ondernemers | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s