wereldwinkels 2.0: steeds meer vlaamse wereldwinkels (her)vinden zich (heruit)

Missie geslaagd,” vinden veel Nederlandse wereldwinkels en ze sluiten hun deuren, want nu ligt er ook in de Action fairtradechocolade; weliswaar met Max Havelaar cacao ingekocht aan dezelfde (!) bedelprijzen als welke andere chocolade dan ook. In Vlaanderen hervinden de wereldwinkels zich, door zichzelf heruit te vinden. Moet ook kunnen in Nederland toch?

Vlaamse wereldwinkels hervinden zich, door zichzelf heruit te vinden

Ook in Vlaanderen sputtert het huidige verkoopsmodel van de wereldwinkels. Maar in tegenstelling tot in NL zoeken en vinden zij zinvolle alternatieve modellen, die het mogelijk maken én verkoop én verhaal te blijven doen.
Want “missie geslaagd“? Bijlange na nog niet. DRIEWERF HELAAS!

gezocht en gevonden

Ik riep ComPani tot “Wereldwinkel 2.0” uit en kreeg enkele mailtjes, met links naar gelijk(w)aardige initiatieven aan de andere kant van het land. Oók bevestigingen / aanmoedigingen, dat wereldwinkels zich in-der-daad best met dergelijke concepten in de markt / het middenveld zetten. Eerder vandaag nog, dan te wachten tot 2020.

Eerst enkele gemeenten waar men de schotten tussen mensen met een handicap en anderen weghaalt. En waar wereldwinkelvrijwilligers mee verantwoordelijkheid nemen. Veel mensen met een fysieke/mentale handicap zijn immers perfect in staat om op hun eigen tempo mee te draaien in een gewoon economisch proces. Als ze maar de middelen en kansen krijgen, net zoals de Oxfam partners in het Zuiden.

De krachten bundelen met andere bewegingen is wellicht ook een ideetje voor wereldwinkels, die kampen met een kleiner en ouder wordende groep vrijwilligers.

duowinkel – Brasschaat

De wereldwinkel zit samen met de Rotonde, een instelling voor mensen met een (fysieke/mentale) handicap, onder één dak. De winkel bevindt zich vlak aan de instelling. Oxfam kan er zijn Wereldwinkelproducten verkopen naast die van het Sterrenhuiswinkeltje, dat artisanale producten verkoopt die gemaakt zijn door de residenten van De Rotonde.

SAMEN MET WILLY TALBOOM, VRIJWILLIGER VAN DE BRASSCHAATSE WERELDWINKEL, BRENGEN INGE POCKELE EN STEVEN REYNAERT VAN DE ROTONDE DE WINKEL IN ORDE - bron en foto:   http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131112_00834850

SAMEN MET WILLY TALBOOM, VRIJWILLIGER VAN DE BRASSCHAATSE WERELDWINKEL, BRENGEN INGE POCKELE EN STEVEN REYNAERT VAN DE ROTONDE DE WINKEL IN ORDE – bron en foto: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131112_00834850

OWW Neerpelt en VZW De Vliegden

OWW Neerpelt werkt al jaar en dag samen met VZW De Vliegden. Ze runnen samen een wereldwinkel, waarin Oxfam producten naast de producten van de sociale werkplaats liggen. In hoofdzaak baten de mensen van De Vliegden de wereldwinkel uit.

De Drie Wijzen – Kuurne

… is het samenwerkingsproject van vzw Oxfam Wereldwinkel Kuurne, vzw Groep Ubuntu en vzw BIK.

Via activiteiten, een belevingswinkel, sensibilisering, vorming en tewerkstelling wil men alternatieven bieden voor het socio-economisch model dat mensen uitsluit. Duurzaam ondernemen, kansen geven tot emancipatie en het realiseren van eerlijke economische verhoudingen tussen Noord en Zuid staan er centraal.

De Drie Wijzen is een hedendaagse belevingswinkel in het hart van Kuurne. Je kan er terecht voor duurzame, kwaliteitsvolle geschenken en een ruim assortiment van fairtradeproducten. Je bent er welkom voor een babbel of een drankje in het ‘worldcafé’, met gratis draadloos internet en openbare computers.

Iedere woensdag, donderdag en vrijdag kan je er over de middag genieten van verse soep met brood.

PIK DE TAART OM DE WEBSITE VAN DE 3 WIJZEN TE BEZOEKEN

PIK DE TAART OM DE WEBSITE VAN DE 3 WIJZEN TE BEZOEKEN

Akker & Ambacht – Gent

… is een CVBA-so, i.s.m. Oxfam-Wereldwinkel Mariakerke als stichtend vennoot.

Deze samenwerking met burgers uit de buurt resulteerde in een winkel, die producten van meerdere producenten – van bij de hobby-, stads- en/of professionele boer – op wandelafstand van de verbruiker verkoopt. Als de waren van overzee moeten komen, dan zijn ze sowieso Fairtrade. Verder verkoopt men ook ambachtelijk vervaardigde producten, zij het eten, drinken, kleren, potten en pannen, sieraden en zeepjes,…

Deze buurtwinkel Akker & Ambacht is geïntegreerd in de werking van ‘De Koer‘ (LINK). Die verbouwt de oude feestzaal De Meiboem om tot een nieuw “artistiek en sociaal” buurtcentrum aan de Brugse Poort in Gent.

TIK OP HET RAAM OM DE WEBSITE VAN DE WINKEL TE OPENEN

TIK OP HET RAAM OM DE WEBSITE VAN DE WINKEL TE OPENEN

wereldwinkel i.s.m. kringwinkel – Nazareth

In maart 2014 opende wereldwinkel Nazareth in de Kringwinkel een voedingsafdeling. Sindsdien kent de wereldwinkel er een gestage groei en dragen ze bijv. in belangrijke mate bij tot het nog steeds groeiende succes van de geschenkenbeurs van OWW De Pinte-Nazareth.

De kringwinkel is zes dagen op zeven open en door het gebruik van hetzelfde kassasysteem kan de wereldwinkel er draaien met een beperkte (maar zeer enthousiaste) groep vrijwilligers. Crafts vind je er om evidente redenen niet.

WERELDWINKEL EN KRINGWINKEL NAZARETH DELEN DE KASSA

WERELDWINKEL EN KRINGWINKEL NAZARETH DELEN DE KASSA

De Tievishoeve – Opglabbeek

… is een boerderijwinkel in mijn buurgemeente Opglabbeek, waar je kan genieten van ambachtelijk vers bereid ijs van BIO-melk en waar je gezellig kunt grasduinen in de winkel, tussen tal van aparte delicatessen en zoetigheden.

Wat is het verband met wereldwinkels 2.0?

In de zomer van 2008 blogde ik n.a.v. een melkactie van Oxfam Sol op Pukkelpop:
Na de actie van de Belgian Dairy Board in Hasselt op 30 mei (wereldmelkdag) hadden Johan Janssen (BDB) en ik een klapke. Ondertussen zijn de goede voornemens waarover toen gewag werd gemaakt zich aan het vertalen in een welgemeende, langdurige samenwerking. Onderstaand persbericht [LINK] is er al een eerste gevolg van.
Geloof me: hier is iets strafs aan het groeien…

Ik trok – zoals wel vaker – wat al te enthousiast van leer. Over het avontuur dat ik met Johan van BDB beleelfde later misschien nog wel eens wat meer.

Johan Janssen nam het melkveebedrijf Tievishoeve over van zijn schoonouders. Halfweg vorig decennium bereikte de melkprijs een dieptepunt en de woede van de melkboeren het kookpunt. Na vruchteloze pogingen aansluiting te vinden met de fairtrade-goe-gemeente schakelde Johan – leider van het boerenprotest aan onze kant van het land – om naar de biologische melkveehouderij. Een gedeelte van de melk wordt ter plaatse verwerkt tot hoeveijs en aangeboden in de boerderijwinkel of op het terras. De boederijwinkel biedt ook fruitmanden en groentemanden aan op maat en je kan er zelfs op boerderijvakantie gaan en logeren in één van de twee vakantieappartementen.

De link met “wereldwinkel 2.0” zal nu wel duidelijk zijn: ga je de boot in, wacht niet op de reddingsboei (die je toch niet zal toegeworpen worden), maar hervind jezelf door je zelf heruit te vinden.


ComPani – Houthalen-Helchteren

Nogmaals ComPani als afsluiter, want inspirator voor dit overzicht. Zondag suggereerde ik al dat het model van deze coöperatieve fairtradezorgbakkerij een slim antwoord kan zijn op achterblijvende verkoopscijfers in nogal wat Oxfam-Wereldwinkels. Mooi om met u te kunnen delen, dat die laatste plaatselijk dus niet bij de pakken blijven zitten!

KLIK EN OPEN DE NIEUWE FAIR VAN OXFAM-WERELDWINKELS

KLIK EN OPEN DE NIEUWE FAIR VAN OXFAM-WERELDWINKELS

Advertisements

3 gedachtes over “wereldwinkels 2.0: steeds meer vlaamse wereldwinkels (her)vinden zich (heruit)

  1. Pingback: Jonathan en zin in/van de wereldwinkel | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  2. UPDATE: Blog Wereldwinkels kraken en piepen
    http://www.wereldwinkels.nl/nieuws/item-blog-wereldwinkels-kraken-en-piepen

    Datum: 02 dec 2016
    De Wereldwinkels kraken en piepen. Nee, niet van ouderdom, zoals de afgelopen dagen door verschillende media is gesuggereerd, maar omdat we een nieuwe koers zijn ingeslagen. De afgelopen dagen is in verschillende media gesproken over “Einde oefening voor de Wereldwinkel”. Wij spreken liever van een nieuwe oefening: een nieuwe start. Het sluiten van een winkel is inherent aan retailing in het algemeen. Overal sluiten winkels. Ook de Wereldwinkels ontlopen dit lot niet. Maar helaas is er zeker geen sprake van “Missie geslaagd” vanwege de groei van fairtrade food in supermarkten, helaas niet.

    Natuurlijk juicht de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels de groei van food in de supermarkten toe en sterker, we zijn zelfs apetrots omdat het de Wereldwinkels waren die in 1969 aan de wieg stonden van deze ontwikkeling door de verkoop van koffie, thee en later ook eerlijk chocolade.

    De heerlijke chocolade van Tony’s Chocolonely heeft – mede door de Wereldwinkels van de Landelijke Vereniging – een enorme bekendheid gekregen. Maar we zien ook dat de omzet fairtrade food artikelen elk jaar groeit en de beschikbaarheid ervan in supermarkten en andere retail/horeca locaties toeneemt. Dat dit deel van onze missie is geslaagd, daar zijn we enorm trots op. Maar er blijven helaas nog steeds volop redenen om onze strijd tegen armoede verder voort te zetten.

    De focus ligt nu, en voor de toekomst, naast foodproducenten, veel meer op de makers van manden, vazen, kaarsen, glaswerk en vele andere interieurproducten en gebruiksartikelen. Wij geloven dat er ruimte is op de Nederlandse markt voor deze eerlijk gemaakte cadeaus door ondernemers uit Afrika, Zuid-Amerika en Azië. En als die er nu niet is, moeten we die creëren. Ons uitgangspunt “Trade not Aid” blijkt meer aan de orde dan ooit.

    Dat het niet gemakkelijk is in deze tijd, waarin veel retailers het moeilijk hebben en grote ketens zelfs hun deuren hebben moeten sluiten, moge duidelijk zijn. Sinds 2012 heeft ook een deel van onze winkels haar deuren moeten sluiten vanwege teruglopende omzetten en minder beschikbare vrijwilligers. Neemt niet weg dat we met bijna 200 winkels en 7000 vrijwilligers een stevig landelijk winkelnetwerk hebben in steden en dorpen.

    Wereldwinkels zijn in transitie naar een moderne winkelformule met eerlijke cadeaus. Veel van onze winkels hebben de afgelopen twee jaar een refresh doorgevoerd en geïnvesteerd in nieuw assortiment. Om de laatste ontwikkelingen op winkelgebied te testen, staat er in Ede een nieuwe Wereldwinkel volgens de laatste retailtrends. Hier testen we een nieuwe winkelinrichting en het nieuwste assortiment. In deze winkel leren we veel over wat de consument van eerlijke cadeaus en de Wereldwinkel verlangt. De resultaten worden gedeeld met onze leden, de aangesloten winkels. Dit moet ervoor zorgen dat de Wereldwinkel klaar is voor toekomst.

    Naast actief bezig zijn met de fysieke winkels, ontwikkelt de Landelijke vereniging van Wereldwinkels een nieuw online winkelkanaal om nog dichterbij de consument te staan en om onze missie te ondersteunen, met prachtige artikelen en verhalen. Met deze nieuwe webshop verleiden we de groeiende groep online consumenten tot de aankoop van een eerlijk cadeau. Daarnaast ontwikkelen we op basis van wat klanten ons vertellen, nieuwe assortiment lijnen.

    Dus einde oefening voor de Wereldwinkels? Het is wat ons betreft niet aan de orde. De vrijwilligers, Wereldwinkels en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels werken harder dan ooit samen aan een prachtige toekomst voor onze producenten en de winkels. Hiermee waarborgen wij onze missie om producenten uit ontwikkelingslanden de kans te geven om een beter bestaan op te bouwen. We roepen consumenten op om ons hierin te steunen en te kiezen voor een eerlijk cadeau. Want echte momenten verdienen een eerlijk cadeau… uit een bijzondere winkel.

  3. Pingback: directeur Maikel Rondon: Nederlandse Wereldwinkels kraken en piepen, maar niet van ouderdom | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s