Fairtrade ten grave gedragen – fusie met Mondelēz en minimumprijzen op de schop

Fairtrade gaat steeds meer op in de communicatie- en commerciële belangen van de grootsten der aarde. Sinds vorige week lijkt er zelfs een soort fusie in de maak.
NIEUWE WIKKEL MAAKT GEEN GEWAG MEER VAN FAIRTRADE-INGREDIENTEN


Lidl_NL tagt het als #onbewustbewust: dat steeds verder opgaan van Fairtrade in de bedrijfsbelangen van een aantal grote marktspelers, zonder dat iemand het publiek nog weet/wenst uit te leggen wat die handel dan wel eerlijk(er) maakt.

De Colombiaanse Amerikaan Dario Soto Abril is sinds deze week de nieuwe CEO van Fairtrade International: “I am deeply committed to the goal of building a strong global system by encouraging a culture of partnership, transparency and shared accountability,” probeert hij het bij zijn aantreden. Laat mij dat ook nog eens doen.

NL: fairtradebananen Fyffes

Bijna 20% van de bananen in Nederland draagt het Fairtradekeurmerk [1]. 65% daarvan komen langs – het controversiële [2] – Fyffes. VRAAG: Tot waar blijft zulke afhankelijkheid naar aandeel in je cijfers gezond, om genoeg onafhankelijkheid en afstand te kunnen waarborgen als keurmerk?

NOOT: Wat betreft die controverses rond Fyffes, kreeg ik deze opmerking van een insider in de tropische fruitindustrie: “Tja, je weet nooit of het allemaal waar is wat er in de pers komt. De vakbonden zijn in Latijns-Amerika ook niet altijd zo heel betrouwbaar. Neemt niet weg dat werknemers een heel zwakke positie hebben.

VK: Cocoa Life chocolade Mondelēz

In het Verenigd Koninkrijk reïncarneert het Fairtradekeurmerk vanaf deze week een tweede keer. Eerst was er het Fairtrade Cocoa Program [3]. Ondanks de lobby-praktijken van Mars, rechtstreeks ingaande tegen de belangen van de fair trade rietsuikerboer [4], mocht de chocoladegigant toch pronken met een Fairtradelogo. Weliswaar op de achterkant van de verpakking. En in ruil voor een gegarandeerde afname van Fairtradecacao. Fairtradesuiker koopt Mars (nog?) niet aan.

Sinds vorige week prijkt de Fairtrade Foundation in het VK op de chocolades van Mondelēz. Mét het bekende FT-logo, maar ook ditmaal op de achterkant van de verpakking, als partner van het “Cocoa Life” programma van de chocoladereus.

NIEUWE WIKKEL MAAKT GEEN GEWAG MEER VAN FAIRTRADE-INGREDIENTEN

GEEN GEWAG MEER VAN FAIRTRADE-INGREDIENTEN EN EERLIJKE HANDEL NIET LANGER HET DOEL

binnen door de uitgang

Ik berichtte januari dit jaar over hoe voortaan Côte d’Or niet langer met een kus van de eerlijke kikkerprinses komt [5]. Mondelēz wees daarmee de Rainforest Alliance de achterdeur, waarlangs Fairtrade vandaag haar entrée maakt als de verse bruid:

Opgericht in Ghana in 2008 als het Cadbury Cocoa Partnership, wordt Cocoa Life ondertussen uitgerold in meer dan 795 cacaoproducerende gemeenschappen over de hele wereld en uit onafhankelijke controle blijkt dat de boeren in het Cocoa Life-programma in Ghana hun inkomen hebben zien verhogen met 49%, meer dan boerderijen buiten het programma.” Deze bewering komt niet uit een PR-tekst van Mondelēz, maar uit het laatste persbericht van Fairtrade UK [6].

echokamer

In de impactstudie over Cocoa Life [7], waaruit hierboven geciteerd, lees ik echter belangrijke nuances en ik zet die even in vet:
The research found that nearly three-quarters of this increase was driven by greater volume of cocoa sold and did not link this increase in incomes to cocoa prices, training received, memberships of farmer organizations, farm size or self-reported knowledge of being part of certification. Likewise, yield per hectare increased by 37 percent more than control communities, but the survey identified no clear driver for this increase. These results are based on data taken by a research team from Harvard University.

De echokamer weergalmt eerdere blogs van me: “Unilever en NGO’s als communicerende vaten” of “ethisch als metafoor voor duurzame armoede“.

gegarandeerde minimumprijzen verleden tijd

Want wat lezen we: “Mondelēz said cocoa premiums paid to farmers under Cocoa Life will be equivalent to Fairtrade’s fixed premium of $200 per metric ton. But the minimum Fairtrade cocoa price of $2,000 will not apply.” [8]

M.a.w. na de minimumprijs voor suiker, laat het keurmerk nu ook deze voor cacao los. Weet daarbij, dat FLOCERT in 2015 een contract ondertekende waarbij het de economische prestaties van het Cocoa Life-programma zal controleren [9]. Vraag deze sociaal gerichte wereldwijde certificatie-instelling cacaoboeren te controleren op het eten van kak en ze zullen het doen.

om goed te begrijpen

Barbara Crowther, directeur bij Fairtrade zegt [10]:
In the UK & Ireland its five times as much chocolate is going to be sourced with sustainably produced cocoa through this model. If we can work in that way, it really does mark progress.

En Glenn Caton van Mondelēz [11]:
Fairtrade would monitor its work and ‘hold us to account’

Dat zal dan wel, maar hiermee komen we terug bij het gewicht van Fyffes met hun fairtradebananen in de balans van Max Havelaar NL. En mogen die dan straks – in ruil voor een belofte tot partnerschap – verder ook gewoon duurzaam geproduceerd heten? ZonderFeer?

fairtradechocolade, c’est quoi exactement ?

Herinner je bij dit alles hoe in februari 2014 (toen nog zo geheten) Max Havelaar België onder een blogpost over het Fairtrade Cocoa programma hier reageerde:
Vorig jaar verloor Fairtrade bijna 100 cacaocoöperaties omdat ze niet konden verkopen onder Fairtradevoorwaarden. Ze vonden geen Fairtrade marktafzet. Er is 120.000 ton Fairtradecacao beschikbaar en de markt absorbeert er nog geen 30% van. Het is duidelijk dat het huidige model van productcertificatie er niet in slaagt om hier verandering in te brengen. Grote marktspelers kunnen er niet mee overweg en laten Fairtrade dus links liggen.
We konden niet meer blijven stilstaan en ons daarbij neerleggen.

En in de volgende reactie:
Maar laat het duidelijk zijn na de uitleg hierboven: Het woord ‘fairtradechocolade’ is hier niet van toepassing want zo zullen hun producten niet genoemd mogen worden wanneer het niet het productlabel draagt. Er mag alleen een verwijzing komen naar het sourcing program (zie labels in het artikel) wanneer ze 100% van een bepaald ingrediënt Fairtrade aankopen voor dat product. Dit noemen we een verwijzing naar hun aanvoer-programma, maar geen productlabel.
De dag dat Mars Fairtradechocolade verkoopt in België springen de boeren en wij allen een gat in de lucht!

In het hele Cocoa Life verhaal dat Mondelēz en Fairtrade UK zopas in de pers smeten, is er én geen sprake van het verwerken van fairtradesuiker in de Cocoa Life chocolades én dus ook geen sprake meer van van een minimumprijs voor de cacao én daarmee lijkt het lot van Fairtradechocolade uiteindelijk bezegeld.

Fairtrade ten grave gedragen?

Janneke Donkerlo (Nederlandse journalist en lezer van deze blog) stuurde gisteren een bericht uit, waarin ze aankondigt dat Fairtrade ten grave zal worden gedragen: “Na jarenlang onderzoek naar de ‘eerlijkheid’ van verschillende keurmerken, is iedereen het er nu wel over eens: met Fairtrade gaan de boeren het niet beter krijgen. Kortom: Fairtrade or no Fairtrade, that is NOT the question. Niet Fairtrade dus, maar wat dan wel?

Chocolade-debat in de Balie 24 nov A’dam

In De Balie in Amsterdam debatteren morgen naast Janneke, ook nog o.m. Antonie Fountain (co-auteur van de Cacao Barometer) en Mukete Sako Warren (Secretary General van de International CoCoa Farmers Organization, ICCFO).
Het debat is live te volgen via internet op http://www.debalie.nl/de-balie-tv/

Bijzonder veel plezier doet het me dat ook WUR-prof Niek Koning er zal spreken.

In de reeks ‘Kerstuniversiteit 2014’ postte ik het belangrijkste artikel dat ik ooit schreef: “chocoladetekort : Niek Koning (WUR) rekent de oplossing door in nieuw Fair Trade Arrangement“. Toen in de ijdele hoop dat de wereldwinkels ermee aan de slag zouden gaan, maar kijk…


[1] http://maxhavelaar.nl/blog/we-zijn-nog-niet-klaar
[2] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/10/12/fyffes-and-the-perils-of-global-supply-chains/
[3] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2014/01/28/mars-en-lidl-mogen-weldra-fairtradechocolade-verkopen-zonder-fairtradecacao-of-suiker/
[4] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/03/02/the-unholy-trading-relationship-between-mars-and-the-fairtrade-foundation-give-with-one-hand-take-with-the-other/
[5] https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/01/26/cote-dor-komt-niet-langer-met-een-kus-van-de-eerlijke-kikkerprinses/
[6] http://www.fairtrade.org.uk/en/media-centre/news/november-2016/cocoa-life-and-fairtrade-partnership
[7] http://tinyurl.com/jevqc2j (= Cocoa Life Progress Report) [PDF]
[8] http://www.confectionerynews.com/Manufacturers/Mondelez-teams-with-Fairtrade-to-expand-Cocoa-Life-to-UK-Cadbury-brand
[9] https://www.cocoalife.org/progress/flocert-supply-chain-verification-agreement-signed
[10] http://www.confectionerynews.com/Manufacturers/Mondelez-teams-with-Fairtrade-to-expand-Cocoa-Life-to-UK-Cadbury-brand
[11] http://www.birminghammail.co.uk/whats-on/food-drink-news/cadbury-bumps-fair-trade-logo-12194029

20 gedachtes over “Fairtrade ten grave gedragen – fusie met Mondelēz en minimumprijzen op de schop

  1. ft-light, ft-extralight, ft-sugarfree, …

    hier een tip voor OWW: haal die stomme term “fairtrade” eindelijk eens van jullie verpakkingen af
    (het is echt geen reclame)
    het ft keurmerk is er al enige tijd af (o.a. wegens te duur?)
    wel geloof dan ook eens in de kracht van jullie eigen merk “OWW” en toon dàt

    en vind gelijk een alternatief voor dat slappe nietszeggende “with whom we have a fair trade relationship”

    • Is een moeilijke, Nick – zoals ik het vandaag leerde: de vrijwilligers van de FT Towns in de UK vinden het allemaal prima zo. De voorliefde voor de geur van gebakken lucht zit er heel diep, kennelijk.
      Je advies voor OWW/OFT: nog drie te gaan van de punten die ik je eerder vroeg aan te dragen, als waar de nieuwe CEO werk van moet maken.

  2. Niks moeilijk, is gewoon “(personal)branding” ..
    kijk naar Tony’s, die zetten ook niet in ’t groot fairtrade op hun verpakking (al hebben zij er nog wel het ft logo op staan, ergens klein achterop)
    maar iedereen kent hen en weet waar ze voor staan

    En schrap gelijk dat OFT … OWW is meer dan genoeg
    Het is haast niet te geloven hoe diep dat fairtrade is binnengedrongen in jullie communicatie

    http://www.oxfamwereldwinkels.be/nl/winkels
    “een fairtradespeciaalzaak Producten van eerlijke handel zijn onze specialiteit. Nergens anders vind je er zoveel bij elkaar. Met het brede assortiment van ons huismerk Oxfam Fair Trade en andere fairtrademerken (waar is WW naar toe?) tonen we dat eerlijke handel mogelijk is.”

    Hoezo? tonen jullie dat met het brede assortiment? Doet me danken aan de ft original hagelslag die jarenlang beweerden dat ze dat alleen met bietensuiker konden maken …
    oft, fto, een kat herkent haar jongen totaal niet meer
    WW heeft volgens mij ook meer jaren dienst dan ft (en zou daar fier op moeten zijn)
    Branding dus. Kijk gerust naar Tony’s, als er iets is dat die gasten (van ik het begin) op orde hebben is het wel hun branding. Met een Tony’s reep wil je gerust gezien worden!

    Er was misschien een tijd dat het een goed plan leek om de krachten te bundelen, fair enough, nu is het (hoog) tijd om een zinkend schip te verlaten (al is dat een slechte vgl: het schip is eerder ten prooi gevallen aan …)

    (nog 4 te gaan, liggen klaar)

  3. Pingback: Chocolade-debat in de Balie afgelast, Tony’s inspireert NL consument en andere nieuws | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  4. Hou op met uw klanten te behandelen als imbecielen die te dom zijn (of te druk of te wat dan ook) om iets te (willen) begrijpen van handelsmechanismen, geopolitiek, enz..

    Onlangs werd de verpakking van 200gr oft choclade vernieuwd: “you give farmers A CHANCE read more inside”
    En wat staat er binnen ter verduidelijking?
    Door oneerlijke spelregels kunnen de grote choc.bedrijven de cac. boeren zonder pardon verpletteren.
    Wat doet Oxfam? Oxfam kaart deze oneerlijke regels aan! (Halleluja)
    èn biedt de consument de kans om ook iets te doen: snoepen van eerlijke chocolade!! (mass balance ft van Callebaut; nee dat laatste staat er niet bij …)

    – Wat maakt die chocolade eerlijk??
    – Bij wie en op welke manier kaart oxfam de oneerlijke spelregels aan?
    – Wat hebben de grote choc. bedrijven aan “verpletterde” boeren?
    Allemaal veel te moeilijke vragen voor een consument … die snoept eerlijke chocolade en weet dat het goed is omdat Oxfam het gezegd heeft … (Oh happy days, … enz.)

    Mij stuit dit tegen de borst: ik krijg de indruk te worden weg gezet als een dommerik die alleen maar goed is om te kopen. (En zo zou ik mijn klanten niet behandelen.)

    De teneur van het magazine FAIR is dezelfde: eerlijke cadeautjes kiezen, eerlijke bubbels, eerlijke houthandel, geen ingewikkelde details … kopen, met een gerust hart/ geweten en wie nog meer wil doen, geld storten! partnerfonds, testament.be, aandelen van OFT of een lening aan OWW.

    “OWW wil rechtvaardige regels voor int. handel” want, “eerlijke handel geeft producenten in het Zuiden sterke eigen benen …” Het klassieke fairtrade verhaal quoi, waarvan nu wel gebleken is (ik citeer van hogerop):
    “Na jarenlang onderzoek naar de ‘eerlijkheid’ van verschillende keurmerken, is iedereen het er nu wel over eens: met Fairtrade gaan de boeren het niet beter krijgen. (maar nu verzand ik weer in mijn 1ste punt)

    Het Westen, het Noorden, het Oosten??? Die komen in dit eerlijkheidsverhaal niet voor (ja, dat wordt m’n 3de punt … ) Het mag ook niet te ingewikkeld worden. Wij (het Noorden) zijn groot, en zij (het Zuiden) zijn klein. Da’s oneerlijk. Wat gaan we daaraan doen? Kopen! (In de WW wel te verstaan.)
    “Daarom koop ik zo veel mogelijk in de WW.” (FAIR november 2016, p7)

    Via de website van OWW is mist wat zoeken wel iets diepgaander info te vinden. Zijn die dossiers ook beschikbaar in gedrukte vorm? 25j geleden kocht ik voor een “eerlijke” prijs in de WW soms zulke dossiers (ik herinner mij Chiquita). Worden die nog steeds te koop aangeboden?

    Ik stel mij in de WW een koffie hoekje voor waar je dit soort dossiers kan inkijken, lezen, koffie drinken (of thee), een praatje maken met andere bezoekers (! niet alleen maar klanten/ kopers) zodat je buiten gaat, niet alleen met een pak eerlijke koffie of rijst, maar ook weer wat wijzer en (sociaal)rijker.

    Je kent de uitgeverij EPO. Weet je ook waar die 3 letters voor staan? (niks mis mee vind ik)

    • Ik heb zelf de binnenkant van die wikkels nog niet gezien, Nick – onze voorraad in Hasselt was kennelijk groot. Als dat daar letterlijk zo staat, schaam ik me. Zeker nu ik vanavond heb samengezeten met de nationale werkgroep educatie en het er daar over eens waren, dat dit soort taalgebruik en heilloze boodschappen niet passen binnen educatie.

      Waarom vraag je niet om je punt(en) ook eens te mogen maken in de FAIR? Zo gauw ik een wikkel in mijn bezit heb, besteed ik er een blogpost aan met jouw commentaar en werkpunten voor de nieuwe CEO erbij. Dat haalt dan wel maar een oplage van enkele honderden lezers.

  5. In ’t Frans staan er trouwens serieuze taalfouten:
    “une bon morceaux de chocolat …” en ook ” ces règels du jeux injustes”

    “Et vous donne la possibilité d’agir de facon agréable, en mangeant une bon morceaux de chocolat …”

    En Anglais ça donne:
    (OXFAM) “And offers you the chance to do something about it, something delicious. Eat more fair chocolat …”

    C’est bien en vogue actuellement, les sollutions simples pour les problèmes compliqués. Go with the flow … KISS

  6. Pingback: Barry Callebaut helpt tegen 2025 cacaoboeren Ivoorkust 2,40 dollar/dag verdienen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  7. Pingback: Barry Callebaut’s White Talk: ‘Forever Chocolate’, what’s the big deal for cocoa farmers? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  8. Pingback: #ForeverChocolate an open invitation for cooperation ? – #Fairtrade a hell of a deal for first-world bureaucrats ? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  9. Pingback: tonen Barry Callebaut en Mondelēz gewoon leiderschap, voorbij de slogans en goede wil? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s