Chocolade-debat in de Balie afgelast, Tony’s inspireert NL consument en andere nieuws

Helaas en hoe ongelukkig kunnen omstandigheden samenlopen. Mijn blog vatte gisteren vuur. De duiding bij de fusie van Fairtrade met Mondelēz was hot en op zichzelf al stof voor een debat. Maar De Balie in A’dam laste het aangekondigde chocolade-debat af: “er was iets fout gegaan met de kaartverkoop“.

Ondertussen is er wel vraag naar vertaling van mijn artikel, naar andere wereldtalen dan het Limburgs. Kim zorgt alvast voor die in het Engels. Frans, Duits ook welkom.

Andere nieuwsjes in de tussentijd:

1. Tony’s Chocolonely is voor het tweede jaar op rij de meest inspirerende organisatie van Nederland. Dat blijkt uit de zesde editie van de Inspirerende 40 van Synergie. Lees hier waar het over gaat.

2. De Make fruit fair-campagne van Oxfam Duitsland leverde de eerste resultaten op. Maar LIDL wil het niet gezegd of geweten hebben, dat 75.000 ondertekenaars van deze campagne daarvoor zorgden en weigerde de handtekeningen officieel in ontvangst te nemen.

3. Draaide Lidl_BE al die tijd de (initiatiefnemers van) “Citizens for the Foodture” in Vlaanderen botweg een rad voor de ogen? Goed dat ik halverwege afgehaakt ben.

4 gedachtes over “Chocolade-debat in de Balie afgelast, Tony’s inspireert NL consument en andere nieuws

  1. Misschien moeten we ophouden met het maken van lijstjes. De meeste zijn in elk geval niet geheel of geheel niet onafhankelijk en objectief. Hetzij door sponsoring, hetzij door persoonlijke belangen van de organisatie, hetzij dat het gewoon big business is (betalen voor een goede notering), hetzij door de selectie van de jury. Dat laatste kan op diverse wijzen en daar kan je van alles bij bedenken (zoals de selectie van de jury van de International Chocolate Awards, waarbij sommigen zijn geweigerd, maar importeurs van deelnemende merken wel in de jury zaten….), en het volstrekt naïve dat de jury bijvoorbeeld voor 90% uit Amsterdammers of Randstedelingen bestaat, wier belevingswereld niet verder rijkt dan de grenzen van de stad. Ik schrijf dit nu voor Nederland, dat begrijp je. En aangezien de journalistiek en andere media ook meest in Amsterdam zit ontstaat een vorm van onbewuste beïnvloeding. Terwijl de Randstad nog geen derde van het aantal inwoners telt.
    Zo. Dit moest ik even kwijt😉

    • Dag Norbert, ik kan me iets voorstellen bij dat Randstadfenomeen. Lijstjes zijn wat ze zijn. De nummer 1 of 40 zijn minder belangrijk, dan een aantal lijnen die ik er toch in lees. Neem Nike (dat wegzakte in deze), het merk dat veel aan bod kwam in het boek No Logo van Naomi Klein. Het kocht zich indertijd een übercool imago en was meer dan een symbool van herlokalisering: het was het stichtende voorbeeld met een economisch model van chique plunder by trade en met heel veel copieerders van dat uitbestedingsmodel. Wat vandaag resulteert in dat Max Havelaar en Trump mogen liegen voor eigen bestwil. Mogelijk is Tony’s zulk een nieuw symbool, maar ook hun wereld zou er anders uitzien zouden wereldwinkels chocolade van 4 euro voor 80 gram gaan verkopen. Dat verzuimen die laatsten vooralsnog en niet enkel in de Randstad. Moest ik op mijn beurt even kwijt😦

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s