Oxfam: sommige Duitse gepensioneerden armer dan een boer in Burundi & eerste cijfers en trends 2016

Ongelijkheid wordt steeds meer erkend als een belangrijke kwestie. Dit is mede te danken aan activisten zoals Oxfam. De enige vraag is of scheve vergelijkingen het debat daarover beter maken,dat schrijft die Süddeutsche Zeitung. Want “Nein, acht Menschen besitzen nicht so viel wie die Hälfte der Welt” en “Statistieken maken een aantal Duitse gepensioneerden armer dan een boer in Burundi.

Verder breng ik vandaag wat (voor mezelf) interessante cijfers en trends uit 2016 bij elkaar, met het oog op het opkrikken van de verkoopscijfers van onze wereldwinkel in Hasselt.

eerste eindejaarscijfers…

Toch blijkt Oxfam alvast in de UK goed te kunnen te rekenen. The Guardian schrijft:
Oxfam has reported its highest sales for five years on the back of increased demand for secondhand clothes and ethical gifts. Healthy sales of Fairtrade goods such as chocolate and coffee helped the charity post a 10% year-on-year rise in sales for November and December […]

Da’s stukken beter dan bijv. vorig jaar. Toen schreef The Guardian:
Oxfam is to trial discount charity shops after sales slumped amid competition from cheap high street stores such as Primark and a drop in clothing donations.
The charity is to test out six ‘super saver’ stores selling its mix of donated books, fashion and homewares, more cheaply than in its regular outlets.
Goods will be set out under block prices – £1, £2 and £3 – in an effort to impress shoppers with the bargains on offer.

Of die ‘super saver‘ formule iets heeft bijgedragen aan de betere cijfers is me onbekend. Wél lieten de Britten de laatste drie maanden van 2016 de hoogste groei optekenen van afgelopen vier jaar w.b. consumptieve bestedingen.

The Guardian nog eens: “they make the most of the honeymoon period before Brexit-related price hikes trickle down to the high street.” en “Anybody at the value end of the market is generally doing a little bit better.

Het zou dus zomaar om eenmalige opleving kunnen gaan voor Oxfam UK. Maar de Guardian artikels geven toch interessante trends mee, ook voor de wereldwinkels.

trends

Charity shops are facing the problem that increasingly the body language of mainstream retail is all about discounts.” M.a.w. exclusief-voor-een-prikje is de nieuwe trend ofte “Charity now competing on clothes sales with shops like Primark and Poundland, as well as discount supermarkets Aldi and Lidl“.

[…] “charity retailers were also finding it difficult to cope with the rise of online shopping, […]” “Gradually each year it has a bit more effect on the high street.”
[…] “Because every donation is individual, it costs charities much more time and effort to promote something online than a chain selling thousands of identical dresses or skirts.” [2015-2016]

In 2012 heette dat nog: “A strong part of Oxfam’s retailing success has been the development of its e-commerce offering, with online sales helping generate 24% more income than last year as tech-savvy Brits have cheap designer outfits at their fingertips.

en nog online

GEPA, de Duitse fair trade groothandel, deed een onderzoek naar was suchen die User auf unserer Website?

Morgen daarover meer. Maar om even terug te komen op de 1-vs-99% cijfers van Oxfam. Het artikel met de kop “Oxfam Nein, acht Menschen besitzen nicht so viel wie die Hälfte der Welt” was maandag het tweede meest gedeelde via sociale media op sueddeutsche.de Gene reklaam.

Laat ons met Oxfam-Wereldwinkels afspreken 2017 te stofferen met feitelijkheden en ver weg te blijven van scheve vergelijkingen en gedateerde economische inzichten. Onze organisatie mag zichzelf niet buiten het debat plaatsen.

1% STANDING WITH THE 99%

1% STANDING WITH THE 99%

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s