leren uit fair+ groothandel GEPA’s online klantengedrag

GEPA, Europa’s grootste alternatieve handelsorganisatie, deed een onderzoek naarwas suchen die User auf unserer Website?

Twee dingen springen me in het oog:

  1. De helft v/d bezoekers surft naar GEPA.de om de onlinewinkel te bezoeken,
  2. Driekwart v/d respondenten vindt productinformatie ’t belangrijkste thema.

Viele nutzen http://www.gepa.de als Einstieg zum GEPA-Onlineshop (53 Prozent), andere um sich über Fairen Handel (30 Prozent) oder die GEPA (28 Prozent) zu informieren. Aber auch Infos zu unseren fair gehandelten Produkten sind sehr beliebt: 680 Teilnehmer/innen (76 Prozent) haben angegeben, dass ihnen Produktinformationen „sehr wichtig“ sind: „Ich benötige Werbe- und Produktinfos für unseren Verkauf“, schreibt z. B. ein Umfrageteilnehmer, der sich in seiner Gemeinde engagiert. 329 Teilnehmer/innen (37 Prozent) halten z. B. auch entwicklungspolitische Themen für sehr wichtig.

opmerkelijk: volgens GEPA’s jaarverslag van 2015 werd 1% van de omzetcijfers langs de onlinewinkel behaald. Ik ben benieuwd naar die cijfers voor 2016.

61 procent van de bezoekers op GEPA.de doet dat mobiel, d.w.z. met de tablet of de smartphone. Voor OWW.be is er werk aan de digitale winkel, getuige deze vergelijkende screenshots. Ik laat de interpretatie verder aan u, maar opmerkelijk is hoe klantgericht GEPA denkt. Bij producten in de kijker wordt je met één klik naar de online-winkel geleid. Goed gedaan. Binnenkort meer.

NOOT: GEPA verdeelt vanuit 15 regionale fair trade centra zijn aanbod naar ongeveer 800 winkels (wereldwijd) en ongeveer 6.000 (Duitse) actiegroepen.

8 gedachtes over “leren uit fair+ groothandel GEPA’s online klantengedrag

  1. Persoonlijk hou ik niet zo van die agressieve opdringerige verkooptechnieken. Mensen bewust maken over wat ze kopen en waarom is denk ik beter. Wat niet wegneemt dat er bij OWW geen werk aan de winkel is. Join the bewegingscommissie!!!!!!

  2. ben eens op gepa website en fb pagina gaan kijken, stond vol met “fair trade” en veel lachende “Zuiderse” gezichten … tegenwoordig vind ik dat al een louche teken
    wel heel professioneel allemaal, via de hp kwam ik al direct bij http://www.gepa.de/fileadmin/user_upload/Info/Hintergrundinfo/ZahlenDatenFakten_E_07-16_web.pdf
    het oogt allemaal heel mooi en het “wekt vertrouwen” (??) o.a. lid van alle mogelijke ft organisaties …

    ik hoop toch dat WW niet verder die kant op gaat

      • ik heb gezocht om de site van oww naar een missie (maar niet gevonden)
        het hangt er van af wat het doel is:
        – geld scheppen om met geld iets te veranderen
        – informeren om op die manier de publieke opinie te beïnvloeden
        – zelf lijntjes creëren ts producenten en consumenten om eerlijke producten op een eerlijke manier bij consumenten te krijgen
        – deel uitmaken van een groter netwerk van partnerorganisaties om samen sterker te staan en alle bovenstaande makkelijker te realiseren
        – …

        persoonlijk houd ik wel van koppige David (vs Goliath) figuren, maar ja, dat ben ik

        heb gezien dat OWW een enquête aanbiedt via de website om de mening van klanten te vernemen …

        1) ikzelf blijf denken dat kennis en info over handelssituaties en productiesituaties zeer belangrijk is en zie daar een grote leegte bij OWW (die ik zou aanpakken) zowel bij veel medewerkers/ vrijwilligers als bij klanten
        2) OWW moet uit die liefdadigheidssfeer en moet dringend zijn branding aanpakken (trots zijn en tonen over de kwaliteit van aangeboden producten; dat mag meer uit de verf komen
        koop die koffie niet omdat het wel voor een goed doel zal zijn maar omdat het goede koffie is … dat soort klanten moet je zeker aantrekken
        3) en zelf verwacht ik eveneens van OWW dat ze een eigen persoonlijkheid hebben, fier en zelfbewust, gebeten om te weten (en die kennis te delen met het publiek), en integer, …
        (en fairtrade gaat niet helpen om een eigen persoonlijkheid ten toon te spreiden, het is stilaan na “duurzaam” de meest misbruikte generaliserende niets- en alleszeggende term geworden)

        Maar nogmaals: het begint bij uw doelstellingen, uw reden van bestaan, uw missie … (en niet mijn out dated romantische idealen)

        (al dat typen is vermoeiend, laten we maar eens afspreken … 😉

    • https://www.oxfamwereldwinkels.be/nl/missie
      van § 1 en 2 zou ik graag voorbeelden zien: wat is er al concreet ondernomen en bereikt? (een linkje naar …)
      §3: vertel er over, wie zijn die organisaties, waar, en wat doen ze, en doen jullie samen? (een linkje …)
      §4 : “die beantwoorden aan de criteria van Oxfam-Wereldwinkels” een linkje? naar die criteria
      §6 : Vlaamse bevolking aanzetten tot een groter engagement … super, maar hoe?
      §7 ook super, maar bij beide laatste punten meen ik dat er nog meer informatie zal moeten beschikbaar gesteld worden

      ik ben maar een oude zaag (denk ik zo) dat ik die missie gisteren niet vond en vandaag langs alle kanten van de OWW site zie afspatten maakt mij wel beschaamd

      hier zou ik trouwens wel eens iets willen “verbruiken”:
      https://www.oxfamwereldwinkels.be/nl/45-jaar-later-en-100-meter-verderop

      OWW is ongetwijfeld goe bezig …
      🙂

Geef een reactie

