Over hoe discounters tot hun Fairtradeprijzen komen < Siegfried Bracke waarschuwt

Op Foodlog onderzoekt men momenteel hoe de prijs van bioproducten tot stand komt. De vraag steekt daarbij op: is bio kopen bij Lidl even goed dan bij je bio speciaalzaak? Ik stak een helpend handje toe en citeerde uit een blogstukje, dat ik in september 2015 schreef en mijn nieuwere lezers misschien niet bekend zal zijn. Maar asjemenou, met die ene reactie op Foodlog.nl blijkt de kous toch nog niet af…

Ik heb hier nog een ouwe prijsopbouw (2013) van een pak Oxfam bio rietsuiker uit Paraguay.

Niet alles gaat vandaag nog op voor zo’n pak, nog steeds te koop in de Oxfam-Wereldwinkels. De suikerproducenten hebben inmiddels, dankzij de gegarandeerde afzet die ze kregen via het ideeële bio en fairtrade circuit, een eigen fabriek durven bouwen. Ze telen en verwerken hun suiker nu tot een product dat uitgevoerd kan worden. Een garantie die een discounter niet snel zal geven.

Merk op in de Oxfam-prijsopbouw hoe Europa (ook vandaag nog) 0.21 euro importheffing opeist. Europa houdt niet van vluchtelingen, maar ook niet van ondernemende boeren in arme landen. Wat ze ‘verdienen’ door hun suiker zelf te verwerken en verpakken, moeten ze aan onze buitengrenzen in de collectebus van de EU leggen.

Dat laatste weet ook Lidl. Op de website van de Duitse Max Havelaar kan je met je Fairtrade code lezen dat je tablet Fairglobe Bitter-Schokolade gemaakt wordt van cacao uit Ghana. Er komt ook nog ‘iets’ uit Swaziland.

Dat iets wordt niet benoemd, maar is de suiker. Die kwam eerder uit Paraguay en was onderhevig aan dezelfde taks als welke de Oxfam-boeren treft. (NOOT: WAT VOLGT BLIJKT TEN LANGE LESTE UIT TE DRAAIEN OP EEN INSTINKER VAN FORMAAT…)

Voor Swaziland vertegenwoordigt de suikerindustrie 96 % van hun totale uitvoer naar de EU, goed voor 12 % tot 20 % van hun BBP. Door de nieuwe suikerpolitiek van de EU ontstond het gevaar dat het land € 339 aan invoerrechten zou moeten gaan betalen op een gemiddelde marktprijs van ongeveer € 567 per ton suiker. De schrik sloeg Swaziland op de benen. Het stond op deze manier onder enorme druk om een bilaterale EPA-overeenkomst te ondertekenen met Europa.

Swaziland ondertekende de overeenkomst uiteindelijk en stelde zo haar preferentiële markttoegang (= geen importtaks) tot Europa veilig. Lidl ging zijn fairtradesuiker voortaan in Swaziland bestellen en dumpte (bedankte klinkt niet zo als ik het voel) de producentenorganisatie in het nochtans ook erg arme Paraguay.

Zoals ik al ergens anders op Foodlog zei: Lidl doet niet aan politieknoch aan volksverheffing.


september 2015

De fairtradesuikerpartner uit Paraguay (prent 1) werd dus door Lidl ingewisseld voor een andere organisatie (prent 2) in Swaziland, maar wie of wat lezen we er niet.

februari 2017

De suiker komt nu dus uit Swaziland. Tenminste, dat lezen we nog steeds op de Duitse Fairtradewebsite, bij de bewuste LIDL-FT-chocolade.

Maar… volgens dezelfde website van Fairtrade Duitsland bestaat er geen Fairtradesuikerproducent meer in Swaziland!!?? (zie prenten 3 en 4, hieronder)

Transparantie en geloofwaardigheid zijn ver weg op deze website van Fairtrade Duitsland. Die laatste vermeldt dus op haar website effectief NIET dat er vandaag ook nog suiker uit Swaziland in de LIDL-chocolade zit, maar wat zit er daar dan WEL in, uit dit Zuid-Afrikaanse land? Of shopt LIDL voortaan op Mauritius? Alleszins, wat een kermis, zou mijn moeder zeggen.

En wat een geluk dat over dit soort praktijken zich verder niemand druk maakt, wereldwinkelvrienden. Maar anderzijds, zulks dacht Siegfried Bracke allicht ook. Niet?

WOENSDAG 23 SEPTEMBER 2015

WOENSDAG 23 SEPTEMBER 2015

20 FEBRUARI 2017

MAANDAG 20 FEBRUARI 2017


Advertenties

5 gedachtes over “Over hoe discounters tot hun Fairtradeprijzen komen < Siegfried Bracke waarschuwt

  1. In dit kader is het interessant het boek “Die Öko-Lüge” te lezen. Daarin staat hoe graag FLO wilde dat er producten met het Fairtrade vignet bij Lidl in de schappen kwamen. Dat was rooibos thee. Lidl was geenszins van plan de prijs te verhogen, dus verlaagde FLO de prijsdrempel. Kleine rooibos-boeren in Zuid-Afrika konden het daardoor niet meer rooien, alleen grote bedrijven overleefden.

  2. Pingback: Fairtradesuiker uit Swaziland: is (was) dit nu Fair Trade, en hoe besluit (besloot) je dat? | recepten en nieuwsjes vanuit Dorpsstraat 31

  3. Pingback: @fairtrade-deutschland: ich habe eine neue frage über Lidl Fairglobe Bitter-Schokolade | recepten en nieuwsjes vanuit Dorpsstraat 31

  4. Pingback: Over hoe discounters tot hun Fairtradeprijzen komen – The Blue Economy – Entering into the 6th Wave

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s