World Fair Trade Day 2017 – interview Magalie Schotte op Radio 1 en foto’s OWW Hasselt

Meer dan 2000 vrijwilligers en sympathisanten van Oxfam-Wereldwinkels fietsten zaterdag 13 mei op meer dan 120 locaties voor eerlijke handel. Elke deelnemer fietste kilometers bij elkaar om symbolisch de afstand tussen de kleinschalige producent in het Zuiden en de beleidsmakers hier te overbruggen. Zo worden er meer dan 1 500 000 kilometer gefietst.

Collega Magalie Schotte, van de dienst politiek beleid van Oxfam-Wereldwinkels, gaf de aftrap van de dag in een interview op Radio 1, iets na de klok van acht.

Herbeluister het hier.

16 gedachtes over “World Fair Trade Day 2017 – interview Magalie Schotte op Radio 1 en foto’s OWW Hasselt

      • haar betoog is professioneel:
        – accentloos goed NL
        – begrijpelijke argumenten (die steek lijken te houden)
        – duidelijke analyse, duidelijk verwoord
        – breed open getrokken context

        itt mevr. Schotte
        – Oost Vlaams accent (met een goeie cursus dictie ben je daar zo vanaf)
        – verdere taalgebruik is navenant
        – verspreking op 1’53” ?? “koffie wordt natuurlijk alleen gebrand in de bean belt”
        (geen idee wat daar mee bedoeld wordt) waardoor het betoog ineen zakt .. bedoelt ze misschien “geteeld”? Ze vervolgt dan met “vanaf ’t moment dat je de bonen gaat branden” (ik ben niet meer mee)
        – haar betoog over de koffiebranderij in Goma (van oxfamww) idem dito: niet duidelijk, is die branderij er nu wel of niet, (niet rendabel), heeft oww er nu wel in geïnvesteerd of niet … 5’25”
        – enz

        mevr. Schotte is hier het gezicht & geluid van oww en maakt m.i. een rommelige provinciale indruk die ook direct afstraalt op het imago van oww

  1. in de laatste “FAIR”, p7, Koning klant:

    “ik kies voor eerlijke handel omdat ik dat dit de econ. ontwik. in de arme landen ten goede komt, ik dat kinderen en kansarme gezinnen door fairtrade hun leven kunnen bouwen of heropbouwen.”

    ’t is ni zo moeilijk om gelukkig door ’t leven te gaan ik dan; ni te veel nadenken en ge komt al een heel end

  2. als ik het zo herlees hebt ge volkomen gelijk, grapje of niet!!

    dit blog programma weigert tekst te aanvaarden wanneer die tussen hoekige haken staat ( )
    er is essentiële tekst weg gevallen: “denk”
    ik wilde juist de nadruk leggen op dat “denk” want dat is het woord dat mij zo ‘frappeerde’

    ik herneem mijn citaat uit de FAIR maar nu met ronde haken …

    “ik kies voor eerlijke handel omdat ik (denk) dat dit de econ. ontwik. in de arme landen ten goede komt, ik (denk) dat kinderen en kansarme gezinnen door fairtrade hun leven kunnen bouwen of heropbouwen.”

    die koningin klant “denkt” dus dat eerlijke handel een soort toversysteem is waardoor alles wat krom is gelijk recht wordt (of toch bijna), en dat vond ik zeer opvallend, die naïviteit die verder geen vragen heeft …

    • ah, ik schrijf dan _denk_ – je leest een reclameblad, hé Nick; twijfel over het product of de idee dat verkocht wordt, zal je er niet in tegenkomen — juist dat zou een verkoopsargument kunnen zijn voor onze noodlijdende keten… denk ik 🙂

  3. voor wie of wat wordt hier eigenlijk reclame gemaakt?
    – voor fairtrade? (die kennen we ondertussen)
    – voor eerlijke handel? (wat dat dan ook mag zijn)
    – voor oww?
    – voor liefdadigheid? (hét goeie doel)
    voor al deze zaken tegelijk?

      • misschien niet.. een vb: de wijn van la riojana (p31):
        in het artikel gaat het over slecht(st)e oogst, slechte weersomstandigheden, slechte wisselkoersen, slechte gezondheidszorg
        het gaat nergens over het product: wijn
        de argumenten om mij te overtuigen die wijn te kopen zijn niet: ” ’t is goeie wijn/ een goed product voor een goeie prijs” maar wel: ” ’t zijn sukkelaars met hopen tegenslag” en ook ” ’t is fairtrade”
        als ik iets moet kopen omdat het van ne sukkelaar met tegenslag komt, dan noem ik dat liefdadigheid

        ik houd wel eens voorzichtig een enquête bij vrijwilligers en klanten en wat mij opvalt, die mensen zijn daar “voor het goeie doel” .. met veel “geloof” dat het allemaal wel goed zit

        iets anders (p9 onderaan):
        vraag: waarom is traceerbaarheid belangrijk voor kleinschalige producenten?
        antwoord: op het moment van de oogst wanneer hun cacao beschikbaar is moet er bij hen gekocht worden. Weten dat je je grondstof kwijt kan maakt dat je ook kan plannen en investeren in de opbouw van de coöperatie

        kan jij mij uitleggen wat de zekerheid voor een producent om zijn product (cacaobonen) kwijt te geraken (zodat hij een inkomen verwerft) te maken heeft met traceerbaarheid?

      • dat van die traceerbaarheid is inderdaad nonsens – menslievendheid en liefdadigheid is dat hetzelfde? niemand die wordt verplicht wijn te gaan kopen in de wereldwinkel (doen er trouwens ook steeds minder, dus in die zin werkt het liefdadigheidsverhaal niet)

  4. een ander verhaal heeft oww niet (meer)
    verplichting is hier trouwens niet aan de orde, het ging/ gaat over reclame (voor wat/ wie?)

    volgens jou reclame, in de 1ste plaats voor oww
    volgens mij ook voor fairtrade, fair trade orginal (p17), eerlijke handel, en liefdadigheid (p3)

    de reclametekst voor de biowijn (p19) zou uit gelijk welke delhaize of carrefour folder kunnen komen: dezelfde poëtische stereotiepe nikszeggende taal “een sappige wijn die zich lekker voelt bij een stukje kipfilet” (hallo!)
    ikzelf wordt niet graag op die manier behandeld (als een onnozelaar die met goedkope verkoopspraatjes kan worden overgehaald)

    ooit ging het over bewustwording (van toestanden en onze verantwoordelijkheid daarin) en over steun bieden door producten te kopen RECHTSTREEKS van mensen die hard opboksen tegen o.a. de-zaken-moeilijker-makende-handelsregels ..
    een fenomeen waar trouwens niet alleen de boeren in het Zuiden onder lijden, dat doen ze hier in het Noorden ook
    http://www.francetvinfo.fr/sante/maladie/le-suicide-des-agriculteurs-multiplie-par-trois-en-2016_1870489.html

    “En France, selon les sources, 400 à 600 agriculteurs se suicident chaque année, soit trois fois plus que dans les autres catégories de la population.”
    http://www.lavenir.net/cnt/dmf20161222_00934732/suicide-des-agriculteurs-la-video-qui-secoue

    de stokken uit hun wielen actie (p25) ontgaat mij ook:
    een Laotiaanse boer kan zijn rijst in Europa invoeren zonder invoertaksen te moeten betalen (reden voor gejuich zou ik denken) ..
    maar, misschien, ooit, àls er zich een te duidelijke opleving van de Laotiaanse economie zou voordoen zou Laos dat recht op vrijstelling van invoertaksen kunnen verliezen ..
    en omdat die situatie zich misschien in de toekomst zou kunnen voordoen voeren we daartegen nu alvast actie
    m.a.w. we gaan op 13 mei Europese politici oproepen om stokken uit de Laotiaanse rijstboer zijn wielen te halen die er eigenlijk niet inzitten

    • wederom: wat die stokken en Laos betreft, inderdaad er met de haren bij gesleurd en mijn haren rijzen er ook mee te berge, maar je richt je bedenkingen beter aan de redactie van de FAIR of aan de politieke dienst van OWW – mijn invloed is er nihil, zoals je inmiddels toch moet begrepen hebben — wat betreft de wijn: tja

Geef een reactie

