Fairtrade herverpakt tot Fairly Traded – the End of Fairtrade, As We Knew It?


Officieus: Mondelēz voert haar Cocoa Life programma – na alle ophef – alsnog… zonder Fairtrade logo uit **.
Officieel: Sainsbury’s herdoopt haar Fairtrade huisthee naar Fairly Traded.
Beleven we het einde van het Fairtradekeurmerk, dan wel fair trade als een voetnoot in de geschiedenis van duurzame handel??


Mondelēz

Eind vorig jaar kondigde de Britse Fairtrade Foundation aan zich voortaan te zullen (moeten) onderwerpen aan de macht van chocoladegigant Mondelēz.

In haar opiniestuk op deze blog schreef Eve Broadis:
The established Fairtrade logo will no longer appear on the front of Cadbury’s chocolate packs but will be replaced by their own Cocoa Life scheme branding. The new arrangement will see the Fairtrade Foundation assist Cadbury’s owner, Mondelez, to deliver the Cocoa Life sustainability program, and a ‘partnering‘ message will go onto the back of Cadbury’s packs.
Does this means an invoice for ‘services‘ provided by FLO for monitoring versus a FT premium for producers?

De vraag stellen, was ze beantwoorden. Big Chocolate had de fairtraders definitief in de houdgreep.

Die laatsten copieerden argeloos het verdienmodel van de industrie.

Eve:
From the price of a block of chocolate: cocoa farmers receive 6% (down 10% since the late 1980s), manufacturers receive 70% (up 14%) and retailers receive 17% (up 5%).

Mondelēz said cocoa premiums paid to farmers under Cocoa Life will be equivalent to Fairtrade’s fixed premium of $200 per metric ton. But the minimum Fairtrade cocoa price of $2,000 will not apply.

Chocolatemakers.nl over die minimumprijs:
Bij de oprichting van het Fairtrade cacao programma was de prijs van $1800/MT misschien een eerlijk prijs. Inmiddels zijn we 23 jaar verder. Een prijsverhoging van $1800 naar een minimum van $2000 in deze periode staat niet in verhouding met de realiteit in productielanden. De inflatie in deze landen is namelijk stevig.
Als we een gemiddelde jaarlijkse prijsaanpassing van 2,5% per jaar zouden toepassen (op de in 1994 vastgestelde minimumprijs) zou de minimumprijs op dit moment $3200/MT bedragen. Onze conclusie is dan ook dat de cacaoprijs in reële termen eigenlijk alleen maar omlaag is gegaan en dat de Fairtrade minimumprijs in reële termen dus ook alleen maar lager is geworden. Met alle ernstige gevolgen van dien (kinderarbeid, bodemuitputting, etc.).

Rob Cameron (Chief Executive voor Fairtrade International in 2007-2012 en tegenwoordig SustainAbility-goeroe om den brode):

Mondelēz took the opportunity to scale up massively its cocoa buying commitments without incurring the cost of the sugar premiums and, as a result, had to drop the Fairtrade label from the front of its packs. Mondelez clearly felt it could weather this and while it would never say as much I believe would have seen this as an advantage in the long term.

Consumers concluded “no label” meant a withdrawal of support leading to a backlash of criticism but this was only temporary and very much mitigated by Fairtrade’s public support. From 2018 Cadbury will use the Cocoa Life logo, the label of Mondelez’s own sustainable cocoa sourcing scheme, on the front of its chocolate brands.

M.a.w. Mondelēz wilde af van de fairtradepremies voor suiker en vond – net als MARS eerder – een (al-dan-niet-gewillige, daar hadden en hebben we officieel nog steeds het raden naar) bondgenoot in het Fairtradekeurmerk, die de geest van fairtrade-activisten als Eve in de fles moest houden.

Nochtans, het pijnlijke besef was er wel degelijk:

What would be a concern is if lots of companies start making claims about their programmes and there is no transparency or independent verification of what those programmes are delivering,” erkende Barbara Crowther, Director of Policy and Public Affairs at Fairtrade Foundation, in de Financial Times en lap…

Sainsbury’s

One of the issues with certification is there’s just so many different labels,” zegt nu een woordvoerder van Sainsbury, over de boude zet van de (fairtrade-)pionierende retailer, om de eigen huismerkthee zonder Fairtradelicentie toch te vermarkten als “Fairly-traded“.

We’re a trusted brand – ethical sourcing is a core value of ours, it’s part of our identity and our customers know that. This new approach could potentially simplify all those certifications,” gaat het verder.

We’re matching all the benefits of Fairtrade, but also giving individually tailored, strategic advice to our farmers,”.

En dan de kopstoot:
The Fairtrade Foundation itself loses out here, and that’s what’s prompted the backlash.

Die backlash – welke de Foundation over zich heen kreeg bij haar duopoly met Mondelēz – probeert deze nu zelf tegen de (vooralsnog deels*) afvallige retailer te organiseren.

middenvinger voor de fairtradepremie

De Afrikaanse tak van het keurmerk in een open brief namens de theeproducenten:
We work for, OWN our product and OWN our premium. We see the proposed approach as an attempt to replace the autonomous role which Fairtrade brings and replace it with a model which no longer balances the power between producers and buyers.

Maar Sainsbury’s repliceert, bij monde van Austin Changazi, general manager of the Sukambizi Association Trust in Malawi, die thee produceert voor Sainsbury’s (en daar vorig jaar nog een mooie prijs voor kreeg uit handen van het keurmerk):
We wholeheartedly welcome the idea of working with Sainsbury’s on the Fairly Traded initiative.

Toch wel opmerkelijk – bovenstaande; waar Fairtrade in haar communicatie het graag heeft over de premie, welke boeren zelf naar eigen inzicht kunnen besteden, meldt thenews.coop nl.:
[…] Sainsbury’s Fairly Traded Social Premium will be managed by the Sainsbury’s Foundation and farmers and workers will only be able to access these funds if they are successful in applying for grant funding for investment following project proposals.

Fairtrade Foundation’s approach is different because it enables farmers and producers to decide for themselves how the Fairtrade Premium is spent.

Na de cold shoulder die fairtrade-activisten kregen bij hun protest tegen de demarche met Mondelēz, krijgt het keurmerk nu zelf een vieze middenvinger van voor wie het die activisten te doen was. Om die kopstoot niet te vergeten. Wie daar beter van zal worden, behoudens Big Chocolate en Big Retail?



* Sainsbury’s has maintained its commitment to other Fairtrade tea brands, as well as Fairtrade bananas, chocolate, coffee and flowers.

** In de wandelgangen vernam ik dat Mondelēz en de Fairtrade Foundation overeengekomen zijn, alsnog af te zien van het het FT-keurmerk op de achterkant van de Cocoa Life-gelabelde chocolades.

NIEUWE WIKKEL ZAL GÉÉN FAIRTRADE-KEURMARK MEE DRAGEN

Advertenties

Een gedachte over “Fairtrade herverpakt tot Fairly Traded – the End of Fairtrade, As We Knew It?

  1. Pingback: wie redt Wereldwinkels en fairtradekeurmerkzegelbeweging uit neo-liberale klauwen? | recepten en nieuwsjes vanuit Dorpsstraat 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s