Wereldwinkels: onmisbaar maar zijn langste tijd gehad of weer sterker door beleving?

World Fair Trade Day 2017 – Hasselt


Heeft de Wereldwinkel zijn langste tijd gehad?,” onderzocht retailtrends.nl, wars van enige stemmingmakerij.

De Nederlandse wereldwinkels verkeren namelijk in zwaar weer. De Wereldwinkel werd vorige maand, temidden van giganten als Action, Albert Heijn en Kruidvat, dan wel als ‘onmisbaar’ bestempeld in de spraakmakende retail ranking van Q&A – meldt retaildetail – maar in tegenstelling tot de andere drie formules, heeft de fairtradeformule de grootste moeite om te overleven.

Ondanks alle geschetste tegenslagen publiceerde ik eerder een met optimisme doorspekte blog van de NLse algemeen directeur Maikel Rondon. Daarmee wordt het artikel op retailtrends.nl afgesloten (bedankt voor de extra lezers 🙂 ).

De Vlaamse vrijwilligers zullen een aantal van de geschetste tendenzen en redenen herkennen op retailtrends.nl.

Maar zoek niet naar oplossingen in het artikel. Ook de geïnterviewde vrijwilligers raken niet echt verder – MET ALLE RESPECT! – dan “voor een deel hebben we ons doel bereikt”.

Toch dit op te merken citaat:

Concurrent Waar bewijst dat er nog wel degelijk interesse is in een ‘duurzame cadeauwinkelketen’. De tien jaar geleden gestarte formule heeft inmiddels twintig vestigingen en opent er dit jaar nog eens twaalf. “Wij zien de interesse in eerlijke en duurzame producten met een verhaal juist toenemen”, aldus een woordvoerder.

sterker door beleving

De Provincie (Belgisch!-)Limburg i.s.m. UNIZO organiseren de komende weken een reeks masterclasses, onder de noemer “Maak je sterker door beleving!

Wie wil kan in Dilsen-Stokkem GRATIS gaan leren over

  1. E-commerce en de zelfstandige handel – 19 juni 2017 – Gino Van Ossel (Vlerick Business School)
  2. Website of webshop? – 22 juni 2017 – Cis Scherpereel (Mex United)
  3. Maak je sterker door beleving! – 26 juni 2017 – Katelijn Quartier (UHasselt – Retail Design Lab)
    • Dat het fysieke verkooppunt blijft bestaan, staat niet meer ter discussie. Dat de rol ervan anders zal ingevuld moeten worden, is intussen ook duidelijk. Onder druk van de digitale disruptie en het veranderde koopgedrag zijn traditionele retailers vertwijfeld op zoek naar hoe de “bakstenen” winkel relevant blijft voor de consument. In deze masterclass zullen we dieper ingaan op hoe je de consument een optimale beleving kan geven in de winkel zodat je hem emotioneel kan raken met een overtuigend verhaal. Naast ruimtelijke aspecten is er aandacht voor de zintuiglijke ervaringen, de beleving. De korte theorie wordt gevolgd door praktische implicaties, toegelicht aan de hand van inspirerende (en herkenbare) voorbeelden.
  4. Klantvriendelijkheid? Ken je klant! – 27 juni 2017 – Jente Kasprowski en Jan Raedschelders (Inventis)
  5. Sociale mediastrategie voor je zaak – 29 juni 2017 – Elien Vanhaesebroeck (Talking Heads)

INFO: http://retail.limburg.be/retailmasterclassdilsenstokkem03

Advertenties

3 gedachtes over “Wereldwinkels: onmisbaar maar zijn langste tijd gehad of weer sterker door beleving?

  1. Zeer interessant artikel. Ik ben veel bezig met fairtrade en ik hoop dat ook de winkels zullen kunnen bloeien. Met de mindshift van klanten naar meer bewust kopen, groeit ook de kans voor bedrijven als fairphone, bio en zelfs veganistisch eten. Hoewel deze niet fairtrade zijn, bewijzen ze wel een nood bij de klant om voor zulke alternatieven te blijven kiezen. Ik kruis mijn vingers voor een eerlijkere wereld.

  2. Pingback: wie redt Wereldwinkels en fairtradekeurmerkzegelbeweging uit neo-liberale klauwen? | recepten en nieuwsjes vanuit Dorpsstraat 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s