ALDI verkoopt voortaan Faire Milch & zet eerste stap van open naar meer gesloten Fair

HET BEELD WAARMEE DE CAMPAGNE ‘IK BEN VERKOCHT’ IN 2005 WERD OP GANG GESCHOTEN

De alternatieve Fairtrade beweging heeft vermoedelijk een wereldbeeld dat een andere economie vergt; andere regels en wetten dus. Het Fairtrade dat wint, doet dat vanuit de bestaande open economie. Verder: het helpt als die voor wat betreft een aantal producten wat geslotener is […]

Dick Veerman op Foodlog.nl


In 2004/2005 lanceerden Max Havelaar België, Vredeseilanden en Oxfam-Wereldwinkels de spraakmakende campagne ‘Ik ben verkocht’ (IBV). Kaasboer Peter Boonen, uit Achel bij ons in Limburg, was mee het gezicht van IBV. ,,Ook ik moet vechten voor een eerlijke prijs,” stelde Peter toen in de kranten. Ik knip en plak hieronder een bericht uit het Nieuwsblad (26/11/2005) nu ALDI de wereldwinkeliers weet te melden, de boodschap van die campagne he-le-maal begrepen te hebben.

Tien jaar na de lancering van FairTradeGemeenten (FTG) – het vervolgluik van IBV – zijn de Vlaamse wereldwinkeliers nog altijd met elkaar aan het proberen afspreken waarmee ALDI nu definitief aan de slag gaat: de Zwitserse filialen van Aldi verkopen sinds deze week namelijk melk, die Fair für die Tiere EN Fair für die Produzenten EN Fair für die Konsumenten EN van hoge kwaliteit is.

Dit alles in een samenwerking tussen ALDI Suisse, de dierenbescherming en zuivelbedrijf Cremo. Naar de normen van twee dierenwelzijnsprogramma’s staan de melkkoeien bijv. 26 dagen per maand buiten. Wat de producenten betreft, belooft ALDI een ‘faire Abgeltung der Bauern für ihr Produkt‘. Vertaald door google translate heet dat een ‘billijke compensatie voor de boeren voor hun product‘ (te verstaan als een hogere dan de reguliere marktprijs).

Zonder het te (kunnen of willen) beseffen, lijken de wereldwinkels zich na 10 jaar FTG overbodig te hebben gemaakt; de wens van iedere goedebedoelingen-organisatie. Met FTG wilden ze in Vlaanderen o.m. proberen een oefening te maken in het verbreden van de fairtradebeweging, door de hand te reiken naar initiatieven binnen de lokale, duurzame landbouw. Waar dat zich moeilijk tot onmogelijk bleek te kunnen vertalen naar concrete Oxfam-producten, kan je daarvoor straks wellicht ook terecht bij een harddiscounter in Vlaanderenland. En daarmee lijkt de cirkel rond:

– De ver­koop van fair­t­ra­de­pro­duc­ten is vorig jaar met 23 procent gestegen door­dat nu ook bud­get­ke­tens als Lidl, Aldi en Ac­ti­on ze ver­ko­pen. ‘Duur­zaam is niet het­zelf­de als duur,’ leerden ze ons volgens de Tijd.
– De discussie over of billijk geprijsde (dier- en boervriendelijke) melk een strijdpunt van de fairtradebeweging moet zijn, hoeft niet langer gevoerd: Aldi ziet ook hier dus wél brood in ‘fair‘.

De Nederlandse en Vlaamse wereldwinkels zitten de jongste jaren plots erg om klanten verlegen. De discounters oogsten de vruchten van wat de NGO’s zich droomden maar welke dromen ze zelf nooit voor werkelijkheid durfden nemen.

‘Eerlijke prijzen’ zijn dus voortaan toch een echte realiteit (hoewel economisch gezien onzinnig) om commercieel-economisch rekening mee te houden,beseft Dick Veerman op Foodlog.nl. “Met economie heeft het niets te maken, wel met commerciële economie. Met merken dus.

In deze het merk ALDI en niet, bijvoorbeeld, Oxfam Fair Trade. Wat daarvan te vinden? Dick Veerman nogmaals:

De alternatieve Fairtrade beweging heeft vermoedelijk een wereldbeeld dat een andere economie vergt; andere regels en wetten dus. Het Fairtrade dat wint, doet dat vanuit de bestaande open economie. Verder: het helpt als die voor wat betreft een aantal producten wat geslotener is, zoals in Zwitserland.

Nb: met economische waaghalzerij heeft het niets te maken; fairtrade is een onderscheidend concept met eigen specificaties. Commercieel-economisch blijkt het succesvol omdat consumenten graag met een goed geweten kopen.


Kaasboer Peter Boonen gezicht Ik ben Verkochtcampagne – (Nieuwsblad 26/11/2005)

,,Ook ik moet vechten voor een eerlijke prijs”

HAMONT-ACHEL – Kaasboer Peter Boonen van de kaasmakerij Catharinadal in Achel is een van de gezichten van de Ik ben Verkocht-campagne voor eerlijke handel van Vredeseilanden, Oxfam Wereldwinkels en het keurmerk Max Havelaar. Boonen staat op affiches en advertenties. ,,Ik kom uit voor wat ik denk”, zegt hij.

Kleine Vlaamse boeren hebben dezelfde problemen als kleine boeren uit het zuiden”, weet Peter Boonen. ,,Om maar één voorbeeld te noemen: we moeten allebei vechten om voor onze producten een eerlijke prijs te krijgen.”

Kaasboer Boonen overleeft met het werk van zijn handen, maar velen van zijn collega’s in het zuiden niet. ,,Dat is een van de redenen waarom je mij niet hoort klagen”, zegt hij. ,,Uiteindelijk hebben wij het hier nog altijd stukken beter dan onze collega’s ginder.”

Aangeboren solidariteit

Peter Boonen heeft een verleden van solidariteit. Toen hij jaren geleden kaas begon te maken en te verkopen, moest er ook wijn in de etalage komen. ,,Ik kreeg meteen wijnhandelaren over de vloer die met mij zaken wilden doen. Ik heb uiteindelijk voor de wijn van de Wereldwinkel gekozen.”

Die keuze was niet alleen strategisch goed gezien, ze was ook ingegeven door Boonens ‘aangeboren’ gevoel voor solidariteit. Hij heeft een tante nonneke in Tanzania, is jaren bij de Chiro geweest, geëngageerd in de missiewerking van Achel én in de Voedselteams van Vredeseilanden.

En nu staat hij in vol ornaat op de advertenties van Ik ben Verkocht . ,,Ze hebben mij daarvoor gevraagd en ik heb daar geen twee keer moeten over nadenken’, zegt hij. ,,Ik ben inderdaad verkocht aan het idee van eerlijke handel en aan de overtuiging dat wij hier kunnen helpen om ginder het verschil te maken.”


het gaat goed met kaasmaker Peter Boonen van Catharinadal

Dit artikel verscheen in W2 (het inmiddels terziele gegane magazine voor de Vlaamse Wereldwinkeliers) d.d. mei 2011.

KLIK OP BLADZIJDE VOOR GOED LEESBARE WEERGAVE

KLIK OP BLADZIJDE VOOR GOED LEESBARE WEERGAVE

HET BEELD WAAR DE CAMPAGNE ‘IK BEN VERKOCHT’ MEE WERD OP GANG GESCHOTEN

VANDAAG HEET DEZE CAMPAGNE ‘FAIRTRADEGEMEENTE; PETER IS ACTIEF IN HAMONT-ACHEL

Advertenties

5 gedachtes over “ALDI verkoopt voortaan Faire Milch & zet eerste stap van open naar meer gesloten Fair

    • Dankjewel Hans, ga ik met aandacht lezen. Ik scande het al diagonaal. Mogelijk las je mijn gedacht hierover ook al: https://fairtradekookboek.wordpress.com/2017/06/15/wie-redt-wereldwinkels-en-fairtradekeurmerkzegelbeweging-uit-neo-liberale-klauwen/

      Vraag is natuurlijk in hoeverre het alternatief nog durft of kan over zichzelf spreken als alternatief. Want dat in de feiten kan aantonen. Aldi zal zich niet presenteren als zulk een alternatief, maar wat het doet is baanbrekend. Zie ook mijn antwoord onder deze blog op de reactie van Tony.

      Weet dat ook dat de inkopers van Belgies grootste bezig zijn met hun ketens ‘te verduurzamen’. Dus niet (enkel) via het “simpelweg introduceren van Fairtrade producten”, maar door het zelf o.a. opzetten van ketenprojecten, liefst aangevuld met hun eigen vorminsprogramma.
      Het gaat bij ons dus om een mindset te creëren rond duurzame ketens op te bouwen en lokale ketens op te bouwen. En dus niet “gewoon hun bijdrage leveren aan de verduurzaming door Fairtrade producten aan te kopen”.

      Ik las een tijd terug een alarmerend bericht in de Groene Amsterdammer. Enkele citaten.

      “Al die duurzaamheidsprogramma’s zijn te prijzen,” spreekt Fountain, oprichter van het VOICE-netwerk (een samenwerkingsverband van hulporganisaties dat de cacaosector kritisch volgt) “maar ze gaan óók allemaal voorbij aan het grootste probleem van de cacao-industrie: veel te lage prijzen voor de boeren. Nog steeds. Er is nu een heel diepe crisis gaande, boeren hebben soms niet eens genoeg geld voor een maaltijd per dag! De makkelijkste manier om een arm persoon te helpen is door hem een klein beetje meer te betalen voor het product dat hij maakt. Het is geen hogere wiskunde, mensen: betaal de boeren gewoon iets meer, dan praten we daarna wel weer verder!”

      De verduurzaming van de cacaosector, zo blijkt uit onze rondgang, is in elk geval big business voor Nederlandse ngo’s en bedrijven. De miljoenen euro’s die ten behoeve van duurzame handelsketens worden rondgepompt, zijn in eerste instantie profijtelijk voor de organisaties Solidaridad en Initiatief Duurzame Handel (IDH), die de samenwerking met het bedrijfsleven vormgeven. Terwijl de meeste ontwikkelingsorganisaties flink werden gekort, heeft Solidaridad de komende jaren tachtig miljoen euro te besteden, deels in Ghana. Sinds 2008 ontving IDH jaarlijks twintig miljoen euro subsidie voor het initiëren en begeleiden van de verduurzaming van allerlei internationale productieketens.

      De inkomenspositie van de boeren blijkt echter door het Ghanese cacaoproject niet wezenlijk veranderd. De focus op productiviteitsverhoging is vooral ingegeven door het belang van de multinationals in de verwerkingsindustrie. Zij zijn bang voor een toekomstig tekort aan cacao, terwijl hun opslagplaatsen in Amsterdam nu al uitpuilen. In Ghana profiteren vooral ondernemende boeren; niet de armsten onder hen die de steun het hardst nodig hebben. Daarnaast profiteren ook de grote chemische concerns Syngenta en Monsanto (Bayer) van de ontwikkelingsgelden, zo blijkt in het veld. Meer ‘duurzame’ productie per hectare leidt tot hogere inzet van bestrijdingsmiddelen. Aan het gebruik daarvan wordt geen harde limiet gesteld, ook niet door het ‘duurzame’ label UTZ waaronder de chocolade wordt verkocht.

      LEES: https://www.groene.nl/artikel/made-in-veghel

      Voer voor het FAiR-magazine van OWW?

  1. Dag steven vele grootwarenhuizen prsenteren reeds geruime tijd melk onder het label fairebel ( ninove) vg tony

    Tony Alleman, Rijakker 31, 9030 Mariakerke, 092278424,of 0487905412 , alleman@telenet.be

    OWW Mariakerke, Brugsesteenweg 526 ,9030 Mariakerke, , 093308684,of 0487907263 , mariakerke@oww.be; openingsuren kan je vinden op http://www.oxfamwereldwinkels.be/mariakerke Ook meewerken? Meld je aan als vrijwilliger bij Oxfam-Wereldwinkels. mariakerke@oww.be

    Bezoek ook eens onze nieuwe locatie: Meibloemstraat 86, Gent Open van maandag-vrijdag van 10-19u; zaterdag 10-18u Buurtwinkel volgens LEFT-principe: Lokaal, Ecologisch en Fair Trade

    • Zeker Tony, daar ben ik me uiteraard van bewust. Wat ALDI doet is anders: het erkent als discounter dat het een opdracht heeft in ernstige productprijzen voor de boeren. Ze organiseren zelf een systematische meerprijs voor hun melk. Stel je voor. Daar roept de Cacaobarometer en deze blog al lang toe op, als het gaat om de cacao die ze verwerken: https://fairtradekookboek.wordpress.com/2015/10/12/aldi-of-lidl-welke-systeem-retailer-gaat-de-cacaocrisis-oplossen/

      Cacaobarometer: Retailers should be incorporated into the debate on sustainable cocoa in a much more intensified manner.
      As they are the price-setters for final consumers, their importance cannot be overstated.
      However, they are largely absent in almost all of the cocoa sustainability discussions.

      Daar zou de fairtradebeweging nu eens bovenop kunnen springen, zie.

      Bijzonder vind ik ook de samenwerking met de dierenbescherming.

      Van Fairebel heb ik nooit een antwoord gekregen over de prijs en herkomst cacao in hun chocolademelk. Weet jij daar meer van?

  2. Van Fairebel had ik nog nooit gehoord. Boeiend. Ik heb hier ook nog nergens zo’n melk gezien. (Noorderkempen)

    Wat betreft de zogenaamde erkenning door Aldi verantwoordelijkheid te dragen mbt ernstige productprijzen voor boeren zou ik me geen illusies maken.
    “Fair” doet tegenwoordig beter verkopen dan erotiek. We gaan dat dus steeds vaker bij vele producten terugvinden als verkoopsargument.

    Dat de zogeheten “alternatieve Fairtrade beweging” deze kans heeft laten passeren (het mee ondersteunen van lokale producenten in hun recht op een “eerlijke” prijs voor hun producten en dus loskomen van dat starre Noord-Zuid denken) is onvergeeflijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s