gouden chocoladeformule Tony-Barry Groep: “winst maken slechts middel naar hoger doel” #PartnershipAfricaEU

Tony’s Chocolonely en Barry Callebaut brachten afgelopen week, als een volstrekt op elkaar ingespeeld duo, hun variant op het klassieke kip-of-het-ei-thema.

  • Tony’s Ynzo van Zanten claimt op Facebook dat “winst maken slechts een middel is naar een hoger doel“.
  • Barry’s CEO Antoine de Saint-Affrique beweert op Twitter: “We do not only sell for a profit, but we also sell for a purpose“.


Antoine de Saint-Affrique sprak twee weken terug op de “One Young World 2017 Summit” in Bogota (Columbië). Lees hier zijn speech, waarin hij bovenstaande woorden sprak. Verder doorspekt met quotes als “50% of the dividends we pay to our shareholders go to education and a large chunk of it goes to education in Africa.” (hoezodan?) en “Alleviating poverty is possible – I saw it happening twice“.

Ik maakte gebruik van zijn tweet, om het plan van Niek Koning bij Barry Callebaut te promoten. En ik ging er ook nog even voor langs bij Tony’s Twitter-account.


Tony’s Chocolonely vindt dat er een wet tegen kinderarbeid moet komen in Nederland. Vierentwintig bedrijven, waaronder Barry Callebaut, Cargill Cocoa & Chocolate, Rabobank en Heineken hebben op initiatief van Tony’s Chocolonely een brief naar de Eerste Kamer gestuurd. Hier kun je er meer over lezen.

Bij het uittypen van deze blog hadden ze daarvoor de handtekening van 8306 chocofans weten te verzamelen. Nog een eind verwijderd van de 60 000 die de Vlaamse wereldwinkeliers in 2010 met eenzelfde (vergeefs) doel ophaalden.

Get your hands dirty and play your part

Waarom vertel ik dit nu allemaal? Vorige week nodigde het Europees Parlement Afrikaanse leiders uit om de ontwikkelingen in Afrika te bespreken in aanloop naar de top EU-Afrika. Die gaat over goed 2 dagen van start in Abidjan (Ivoorkust), en trekt ook daar de kaart van de jeugd: “INVESTIR DANS LA JEUNESSE POUR UN AVENIR DURABLE”.

Met de hashtag #PartnershipAfricaEU liet ik op hun dashboard dezelfde boodschap na, als voor het duo Tony&Barry. Als oudere jongere meteen mijn gevolg aan de oproep van leeftijdsgenoot Antoine de Saint-Affrique in Colombia:

“Get your hands dirty and play your part.”

CAMPAGNEBEELD OXFAM-WERELDWINKELS (2010)

Een gedachte over “gouden chocoladeformule Tony-Barry Groep: “winst maken slechts middel naar hoger doel” #PartnershipAfricaEU

  1. Pingback: 50% aandeelhouderswaarde Callebaut gaat naar educatie en onderzoek ten faveure van kinderen en jongeren (in Afrika) | recepten en nieuwsjes vanuit Dorpsstraat 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s