directeur Maikel Rondon: Nederlandse Wereldwinkels kraken en piepen, maar niet van ouderdom

“Vlaamse wereldwinkels hervinden zich, terwijl Nederlandse wereldwinkels de deuren sluiten.” Die boodschap was gisteren een ware Sociale Media-hit.

Maikel Rondon, Algemeen directeur bij de Nederlandse Wereldwinkels op LinkedIn:

Wat een week…. In de media werden we bijna dood verklaard omdat Wereldwinkels overbodig zouden zijn. Niets is minder waar!

De Wereldwinkels kraken en piepen. Nee, niet van ouderdom, zoals de afgelopen dagen door verschillende media is gesuggereerd, maar omdat we een nieuwe koers zijn ingeslagen….

Maikel schreef hierover een blog op de website van de Nederlandse wereldwinkels.

Enkele citaten, die (soms ook) aanduiden hoe anders de wereldwinkels in de noordelijke lage landen naar fair trade kijken, dan hun zuiderburen, de Vlamingen.

Het sluiten van een winkel is inherent aan retailing in het algemeen. Overal sluiten winkels. Ook de Wereldwinkels ontlopen dit lot niet. Maar helaas is er zeker geen sprake van “Missie geslaagd” vanwege de groei van fairtrade food in supermarkten, helaas niet.

De focus ligt nu, en voor de toekomst, naast foodproducenten, veel meer op de makers van manden, vazen, kaarsen, glaswerk en vele andere interieurproducten en gebruiksartikelen. Wij geloven dat er ruimte is op de Nederlandse markt voor deze eerlijk gemaakte cadeaus door ondernemers uit Afrika, Zuid-Amerika en Azië. En als die er nu niet is, moeten we die creëren. Ons uitgangspunt “Trade not Aid” blijkt meer aan de orde dan ooit.

Wereldwinkels zijn in transitie naar een moderne winkelformule met eerlijke cadeaus. Veel van onze winkels hebben de afgelopen twee jaar een refresh doorgevoerd en geïnvesteerd in nieuw assortiment. Om de laatste ontwikkelingen op winkelgebied te testen, staat er in Ede een nieuwe Wereldwinkel volgens de laatste retailtrends. Hier testen we een nieuwe winkelinrichting en het nieuwste assortiment. In deze winkel leren we veel over wat de consument van eerlijke cadeaus en de Wereldwinkel verlangt. De resultaten worden gedeeld met onze leden, de aangesloten winkels. Dit moet ervoor zorgen dat de Wereldwinkel klaar is voor toekomst.

Naast actief bezig zijn met de fysieke winkels, ontwikkelt de Landelijke vereniging van Wereldwinkels een nieuw online winkelkanaal om nog dichterbij de consument te staan en om onze missie te ondersteunen, met prachtige artikelen en verhalen. Met deze nieuwe webshop verleiden we de groeiende groep online consumenten tot de aankoop van een eerlijk cadeau. Daarnaast ontwikkelen we op basis van wat klanten ons vertellen, nieuwe assortiment lijnen.

NEDERLANDSE WERELDWINKELS WORDEN CADEAUSHOPS

NEDERLANDSE WERELDWINKELS WORDEN CADEAUSHOPS

2 gedachtes over “directeur Maikel Rondon: Nederlandse Wereldwinkels kraken en piepen, maar niet van ouderdom

  1. Pingback: Wereldwinkels: onmisbaar maar zijn langste tijd gehad of weer sterker door beleving? | recepten en nieuwsjes vanuit Dorpsstraat 31

  2. Pingback: wie redt Wereldwinkels en fairtradekeurmerkzegelbeweging uit neo-liberale klauwen? | recepten en nieuwsjes vanuit Dorpsstraat 31

Plaats een reactie