Marc Swinnen (marketingmanager Miko Koffie) reageert op artikel over Puro in Zuid-Afrika

Naar aanleiding van “Groene koffie: MIKO PURO uit Turnhout verkoopt haar fairtradekoffie tot in Zuid-Afrika!” ontving ik een bericht van Marc Swinnen van Miko Koffie. De formulering hieronder is in deze wat vreemd, daar Marc praat over Miko in de derde persoon. Dat terwijl hij er de marketingmanager is. Maar soit, het is al een verdienste op zich, dat een bedrijf reageert op berichten binnen de blogosfeer.

Dus voor alle duidelijkheid, twee links naar de plekken waar Miko Puro communiceert over haar fairtradekoffies:
Miko Puro Koffie – België
Miko Puro – Zuid-Afrika.

 

Reactie Marc Swinnen, marketingmanager MIKO:

Blijkbaar heeft onze lezer de, overigens puike Puro-website, niet goed geanalyseerd.

Zo staat er onder het hoofdstuk CFP een zeer gedetailleerde beschrijving van de regio en mensen die Puro effectief steunt met de verkoop van de Puro koffie:
Zo lezen wij ondermeer dat Puro het Corporate Funding Programme fincieel steunt. Dit Belgisch initiatief is een jong en dynamisch samenwerkingsverband dat de klassieke grenzen van de hulpverlening aan de Derde Wereld verlegt door de krachten te bundelen tussen 2 belangrijke maatschappelijke spelers: bedrijven en NGO’s.

Het Corporate Funding Programme zet bedrijven aan om financieel bij te dragen aan duurzame projecten in het Zuiden, zoals alfabetisering van kinderen werkzaam in steenbakkerijen in Cambodja, microkredieten aan vrouwengroepen in Peru, opleiding van paramedici in Bangladesh, aanleg van watervoorziening in de Sahelzone in Senegal,…
De door CFP geselecteerde NGO’s staan vervolgens borg voor de kwaliteit en de opvolging ervan. Zo zetten zij zich gezamenlijk in voor een betrouwbaar en integer engagement in duurzame ontwikkelingssamenwerking.

Puro Fairtrade Coffee heeft zich geëngageerd om via het CFP projecten van CDI Bwamanda in Congo te financieren.

CDI Bwamanda, voluit Centre de Développement Intégral de Bwamanda, werkt al sinds 1969 in verschillende regio’s in Congo op lokaal niveau een volledig, toekomstgericht ontwikkelingsplan uit: scholen, gezondheidscentra, ondersteuning van de landbouw, aanleg van wegen,…. Die geïntegreerde aanpak op zowel sociaal als economisch gebied, leidt effectief tot een verbetering van de levensomstandigheden van de plaatselijke bevolking.

Vanaf 2009 investeert Puro 3 jaar lang in de bouw van een koffieproductiecentrum in Mawuya, noordwest Congo.
Zo zullen er onder andere 2 machines aangekocht worden voor het verwerken van de koffiebessen: een schilmachine en een ontpulpingsmachine. Door de koffiebonen lokaal te verwerken, kan er een betere kwaliteit gegarandeerd worden en moet er minder volume getransporteerd worden. Koffie wordt op die manier een nog belangrijkere opbrengstcultuur voor de lokale boeren.

CDI Bwamanda ondersteunt zo’n 50.000 koffietelers bij de export van hun productie. Al die koffie voldoet aan de internationale criteria van eerlijke handel, en draagt het label van Max Havelaar. Ook Puro koopt kwaliteitskoffie via CDI Bwamanda aan: 10 % van Puro’s topmelange bestaat uit zorgvuldig geteelde koffiebonen uit Congo.

Op de website kan je via een downloadbare PDF nog meer concrete info lezen over de Mawuya-regio in Congo, die door Puro financieel gesteund wordt.

5 gedachtes over “Marc Swinnen (marketingmanager Miko Koffie) reageert op artikel over Puro in Zuid-Afrika

  1. Wat verwacht u dan ?
    Dat Marc persoonlijk naar de koffieboeren stapt en hen het geld in de handen duwt ? Spijtig genoeg werkt dat zo niet.
    Koffiebedrijven die fairtrade koffie verhandelen moeten net als de klant het vertrouwen hebben dat ze een eerlijk handeltje drijven. Dit gepaard met certificaten ed.
    Daarbij wordt er nauwlettend van buitenaf een oogje in het zeil gehouden dat het koffiebedrijf die de fairtrade koffies aankoopt fair play speelt.

    Dit wou ik toch even kwijt.

    Mvg,

    Sylvia

  2. Ik citeer even :
    De formulering hieronder is in deze wat vreemd, daar Marc praat over Miko in de derde persoon. Dat terwijl hij er de marketingmanager is.

    Daar had ik even een probleem mee.

    Mvg,

    Sylvia

    • Ok Sylvia,

      daarmee bedoelde ik gewoon dat Marc gerust zich gewoon had mogen bekendmaken als de marketingmanager van MIKO. Meer niet.

      Overigens is MIKO met haar PURO zowat de enige middelgrote brander die consequent haar fairtradekoffie promoot en aan de man wil brengen. Dat leer ik wanneer ik mijn oor te luisteren leg in het Hasseltse.

      Bedankt voor je reacties, overigens!

      Steven

  3. kort: Marc maakte zich bij zijn reactie niet kenbaar als de marketingmanager van MIKO, dat vond ik wat vreemd. Terwijl ik alle sympathie heb voor het bedrijf.
    En goed nieuws: wellicht drinkt KRC Genk binnenkort fairtradekoffie van MIKO ! We houden je op de hoogte.

Plaats een reactie