IBM geeft les in boereneconomie – natuurlijk dat boeren hun boterham niet verdienen

Wall Street beleefde gisteren een moeilijke dag. O.m. IBM “stelde teleur.” (de Tijd)

“De informaticadienstenreus heeft het moeilijk de omslag te maken van allesomvattende IT-dienstverlening naar ‘à la carte’ cloud computing.”

Dit doet met denken aan een stukje op Foodlog.nl uit januari 2013, waarin Dick stelt:

De retail vraagt de boer te komen met producten die waarde hebben en de boer antwoordt dat hij een eerlijke prijs wil voor zijn ‘gewoon goeie aardappelen en dito varken’ die nog ‘goeiekoop’ zijn ook.

Ook IBM kwam er niet mee weg terwijl ze ‘gewoon een goeie PC’ maakten.

IBM zet momenteel volop in op ‘private-clouddiensten’. Je huurt bij IBM complete datacenters af, zonder dat je je data volledig ‘publiek’ moet maken. Maar…

Probleem is dat de grootste groei net in die publieke cloud zit, waarbij bedrijven de nodige software en rekenkracht puur in functie van hun behoefte online ‘uit de rekken nemen’. En daar heerst onlineretailer Amazon.com met Amazon Web Services,

schrijft de Tijd (de onderlijning in de tekst gebeurde door mij).

Vraag en aanbod. Zo werkt economie. Eigen schuld, dikke bult en geen compassie met IBM. En zo vergaat het ook de boer.

Ondanks alle gepraat en pogingen daartoe, heeft die nog steeds geen directe relatie met de consument. Dat laat hij over aan de supermarkt. En haar kostprijsdoctrine.

De afgelopen 60 jaar is immers ingezet op steeds méér maken, terwijl dat al sinds de jaren ’80 niet meer nodig en zelfs ongewenst was. Het leidt nl. tot ‘oneerlijke prijzen’,

betoogt Dick Veerman verder in het artikel ‘Eerlijke prijs‘ op Foodlog.

Voeg daarbij de mening van eerlijkheid bepleitende opiniemakers die al evenmin gehinderd worden door kennis van economie en de heilzame werking van aanbodsbeperking en kwaliteitsverhoging, en je weet het. Supers hebben [dit jaar] een uitdaging: uitleggen hoe de boeren-economie werkt.

In De Standaard vandaag probeert nieuwsjournaliste Inge Ghijs ons uit te leggen waarom hardwerkende boeren hun boterham niet verdienen [DOWNLOAD als PDF].

Die eerlijke prijs is net het probleem. De boer heeft op geen enkele manier iets te zeggen over de prijs die hij voor zijn product ontvangt,

dat is de treurige en onnozele conclusie uit 6 maanden dure onderzoeksjournalistiek.

Maar opnieuw. Ondanks al die pogingen tot verklaringen te komen: het merendeel aan boeren heeft geen directe relatie met de consument. Dat laten ze aan de supermarkt. En die rekent zichzelf en ons, als consument, rijk.

Er zijn slechts twee alternatieven, willen “we” (de burger/consument) “ze” (de boeren) eerlijke prijzen garanderen.

  • 1. Boerenaldi’s. “We” laten dit volledig over aan “ze”.
  • 2. Managed trade. “Ze” moeten aanvaarden dat “we” een nieuwe overheid inrichten.

Daarover een volgende keer meer. ’t Is vakantie* en we willen de buitenlucht proeven.

* Toch geeft de teller bij dit artikel van Karl Vannieuwkerke nu al boven de 7000 lezers aan, voor de afgelopen drie dagen. Er is een markt voor compassie met de boer.

slimmerboerenapp

Plaats een reactie