Groene koffie: MIKO PURO uit Turnhout verkoopt haar fairtradekoffie tot in Zuid-Afrika!

Cape Town’s Vineyard Hotel & Spa enjoys one of the most outstanding locations n South Africa. With rolling gardens and panoramic views of the mountain, the hotel is tucked away in a mini-forest of its own in the leafy suburb of Newlands.

No surprise then that they’re doing their bit to save the planet by shifting their coffee supplier to the Fairtrade brand, Puro.

Zo stond te lezen in het artikel ‘Coffee goes green‘ op iafrica.com.

Proficiat! Echt waar. Miko bewijst met haar Puro-gamma dat investeren in Fair Trade naast maatschappelijk verantwoord ondernemen ook financieel slim ondernemen is. Prachtig!

Puro is het fairtradekoffieconcept van koffiebranderij MIKO in Turnhout. Vorig jaar rond deze tijd nodigden we hun directeur, Frans Van Tilborg, nog uit in Hasselt voor een debat met Koen Van Bockstal, directeur van Oxfam Fairtrade.
–> klik hier voor het verslag van het debat.

over Miko

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussel. Miko volgt een “tweepijlerstrategie” waarbij de kernactiviteiten – koffieservice en kunststofverpakkingen – nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 537 mensen te werk en haalde in 2005 een omzet van 82,99 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

waarom Puro fairtradekoffie?

Miko (genoteerd op de Eurolist by Euronext Brussel) is specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen. Het introduceerde 15 mei 2006 een nieuw koffieconcept, dat past in haar missie van Duurzaam Ondernemen. Het gaat een stuk verder dan de klassieke initiatieven op het vlak van duurzaam ondernemen in de koffiebranche.

De Miko-groep engageert zich zo om zich niet éénzijdig te concentreren op Profit, maar willen een gezond evenwicht nastreven tussen Profit, People en Planet (de beroemde 3 P’s van het DO).

Na het debat vorig jaar ben ik ervan overtuigd dat het ze echt menens is.

hoe werkt dat dan?

Met de Puro-koffie die het Fairtrade keurmerk draagt, garandeert Miko dat arme koffieboeren in het Zuiden een minimumprijs ontvangen voor hun koffie die hoger ligt dan de marktprijs, zodat zij een menswaardig bestaan kunnen hebben. Puro-koffie bewijst ook het milieu een dienst: 2 % van de omzet wordt gebruikt voor de aankoop en duurzame bescherming van regenwoud in Ecuador. Op dit moment beschermt Puro er al een oppervlakte van een 150-tal voetbalvelden.

Puro bestaat voor 90% uit Arabicabonen van Guatemala en 10% Robustabonen uit Congo. Afrika helpt Afrika, zou je dus kunnen stellen.

transparantie

Aan ons kritisch oog ontsnapt echter niet dat MIKO Puro nauwelijks of niets kwijt wil of kan over de koffieboeren zélf, op haar website. In tijden van groeiende bezorgdheid omtrent en vraag naar transparantie is dit een heel zware fout.

Je kan dan wel veel praten over Fair Trade zus en arme koffieboeren zo, maar ik wil ZIEN over wie het gaat. PEOPLE, profit, planet? Waar of wie zijn die mensen dan?

Ik begrijp niet dat iemand zonder die informatie zelfs maar bereid is om meer te betalen voor deze koffie. Ik weet dat ze het goed menen, maar ben dan ook sterk betrokken bij de fairtrade-idee en ken er het reilen en zeilen zo’n beetje. Maar wie als consument eerlijk verhandelde koffie wil drinken of schenken moet zeker geen informatie gaan zoeken op de website van MIKO Puro.

consumenten-actie

Enfin, op de school Kindsheid Jesu in Hasselt drinken ze MIKO Puro. Katelijne van de trekkersgroep FairTradeGemeente Hasselt geeft er les. Ik zal eens vragen dat ze haar leerlingen een werkstuk laat maken over de koffie op hun school. Leren zij en de PR-mensen van Miko weer iets bij!!

3 gedachtes over “Groene koffie: MIKO PURO uit Turnhout verkoopt haar fairtradekoffie tot in Zuid-Afrika!

  1. Blijkbaar heeft onze lezer de, overigens puike Puro-website, niet goed geanalyseerd.

    Zo staat er onder het hoofdstuk CFP een zeer gedetailleerde beschrijving van de regio en mensen die Puro effectief steunt met de verkoop van de Puro koffie:
    Zo lezen wij ondermeer dat Puro het Corporate Funding Programme fincieel steunt. Dit Belgisch initiatief is een jong en dynamisch samenwerkingsverband dat de klassieke grenzen van de hulpverlening aan de Derde Wereld verlegt door de krachten te bundelen tussen 2 belangrijke maatschappelijke spelers: bedrijven en NGO’s.

    Het Corporate Funding Programme zet bedrijven aan om financieel bij te dragen aan duurzame projecten in het Zuiden, zoals alfabetisering van kinderen werkzaam in steenbakkerijen in Cambodja, microkredieten aan vrouwengroepen in Peru, opleiding van paramedici in Bangladesh, aanleg van watervoorziening in de Sahelzone in Senegal,…
    De door CFP geselecteerde NGO’s staan vervolgens borg voor de kwaliteit en de opvolging ervan. Zo zetten zij zich gezamenlijk in voor een betrouwbaar en integer engagement in duurzame ontwikkelingssamenwerking.

    Puro Fairtrade Coffee heeft zich geëngageerd om via het CFP projecten van CDI Bwamanda in Congo te financieren.

    CDI Bwamanda, voluit Centre de Développement Intégral de Bwamanda, werkt al sinds 1969 in verschillende regio’s in Congo op lokaal niveau een volledig, toekomstgericht ontwikkelingsplan uit: scholen, gezondheidscentra, ondersteuning van de landbouw, aanleg van wegen,…. Die geïntegreerde aanpak op zowel sociaal als economisch gebied, leidt effectief tot een verbetering van de levensomstandigheden van de plaatselijke bevolking.

    Vanaf 2009 investeert Puro 3 jaar lang in de bouw van een koffieproductiecentrum in Mawuya, noordwest Congo.
    Zo zullen er onder andere 2 machines aangekocht worden voor het verwerken van de koffiebessen: een schilmachine en een ontpulpingsmachine. Door de koffiebonen lokaal te verwerken, kan er een betere kwaliteit gegarandeerd worden en moet er minder volume getransporteerd worden. Koffie wordt op die manier een nog belangrijkere opbrengstcultuur voor de lokale boeren.

    CDI Bwamanda ondersteunt zo’n 50.000 koffietelers bij de export van hun productie. Al die koffie voldoet aan de internationale criteria van eerlijke handel, en draagt het label van Max Havelaar. Ook Puro koopt kwaliteitskoffie via CDI Bwamanda aan: 10 % van Puro’s topmelange bestaat uit zorgvuldig geteelde koffiebonen uit Congo.

    Op de website kan je via een downloadbare PDF nog meer concrete info lezen over de Mawuya-regio in Congo, die door Puro financieel gesteund wordt.

  2. Beste Marc,

    proficiat met jullie aangepast website.

    Het ging mij toen om de website van Miko Zuid-Afrika, waarop idd nu een hele hoop goeie informatie staat. Al meen ik me te herinneren dat toendertijd (werken aan de website?) ook Mikopuro België onvindbaar bleek.

    Je samenvatting hierboven zal ik in een nieuwe post plaatsen.

    Vriendelijke groet,

    Steven

  3. Pingback: recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Plaats een reactie