Côte d’Or komt niet langer met een kus van de eerlijke kikkerprinses

Chocoladegigant Mondelēz traint sinds 2013 Conacado, de leverancier van de bio-cacao in de nieuwe chocolades van Oxfam-Wereldwinkels. Mondelēz heeft verder sinds vorig jaar alle duurzame cacaokeurmerken definitief de deur gewezen.


Côte d’Or dumpt duurzame kikkerprinses

Deze week hangt er reclame voor Côte d’Or in de bushokjes in Hasselt. Ik lees in de nieuwste chocoladeranking van Rank a Brand dat Côte d’Or met 2 op 16 te verdienen punten een magere “E” scoort. Dit samen met de andere merken van de eigenaar van Côte d’Or, Mondelēz International, zoals Milka en Toblerone.

Eind december 2013 behaalde Cote d’Ôr nog een “D”. Ik kondigde toen aan, dat op alle 36 producten uit het Côte d’Or assortiment voortaan het Rainforest Alliance-label te vinden zou zijn.

Côte d’Or startte de samenwerking met Rainforest Alliance in 2005. Het was toen nog eigendom van Kraft. In de bushokjes van Hasselt en het Rank a Brand-rapport van Cote d’Ôr is er inmiddels echter geen spoor meer te vinden van het Rainforest Alliance-keurmerk. Wel staat er een nieuw embleem prominent op de verpakking: “Cocoa Life”.


Mondelēz heeft zich geëngageerd om tegen 2022 400 miljoen dollar te investeren in de verbetering van de levensomstandigheden en het levensonderhoud van meer dan 200.000 cacaotelers. Dit onder de naam “Cocoa Life“. Het is dus het logo van dit programma, dat in de plaats van het label Rainforest Alliance is gekomen.

Op de website doet Côte d’Or de belofte:
Het doel van Mondelēz International is om zich op termijn op 100% duurzame manier te bevoorraden in cacao, voornamelijk via Cocoa Life.

Mondelēz is de grootste opkoper van biocacao in de wereld. Zo traint de chocoladegigant sinds 2013 Conacado, de 10de grootste cacao-exporteur van de wereld en leverancier van bio-cacao aan de Oxfam-Wereldwinkels. De 10.000 kleinschalige cacaoboeren van Conacado krijgen allerhande trainingen, om hen naar een beter inkomen te leiden. Daaronder horen oefeningen in verbeterde landbouwtechieken en het schrijven van een business plan.

Ik schreef vorig week nog hoe Lidl het gewillige Fairtrade International de morele doodsteek lijkt te zullen geven, met hun door UTZ en Max Havelaar dubbel gecertificeerde chocolade aan 50 cent / 100 gram.

De verklaring van de gewilligheid van het fairtradekeurmerk laat zich zich lezen uit de aanpak van Mondelēz. De keurmerken dekken krampachtig hun laatste stukje van een eindige markt af, voor de cacaoboer rest niks meer dan vier keer totaalniks.

Rank a brand vindt dat Côte d’Or nog een flinke slag te slaan heeft om echt duurzaam te worden. Maar 200.000 cacaoboeren trainen en de grootste opkoper aan biocacao zijn, helpen de merken die Côte d’Or voorgaan in de ranking de cacaoboer dan echt zoveel beter?

Op onderstaande prent belooft Côte d’Or een prettige en aangename samenleving te helpen creëren voor de cacaoboeren. Weliswaar voortaan zonder een kus van de eerlijke kikkerprinses. En ik? Ik raak het spoor helemaal bijster in mijn zoektocht naar met welke Belgo-Suisse fabriekschocolade de cacaoboer zich een koelkast, electrische auto en skivakantie in Oostenrijk gaat kunnen permiteren in 2022.

DE DUURZAAMHEIDSBELOFTE VAN COTE D'OR

DE DUURZAAMHEIDSBELOFTE VAN COTE D’OR

4 gedachtes over “Côte d’Or komt niet langer met een kus van de eerlijke kikkerprinses

  1. Wel vreemd dat zij in hun grafiek stellen “dat alles gecontroleerd wordt door onafhankelijke organen”, maar als je naar de site gaat, deze niet vindt…. Very strange…. ik denk dat het hier vooral om “windowdressing” gaat… En MH zou beter opletten of zij worden de reden waarom fair trade helemaal naar af gaat met hun “light” versies

  2. Pingback: Cocoa Life, het vrijwilligersproject van Mondelēz | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Fairtrade ten grave gedragen – fusie met Mondelēz en minimumprijzen op de schop | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie op hallometsteven Reactie annuleren