Is Fairtrade bestand tegen de gevolgen van een economische recessie?

Wellicht interesseren je ook deze bijdrages:
Fairtrade en marktonderzoek, zin of onzin?
Koen Van Bockstal, directeur van Oxfam-Wereldwinkels en Oxfam Fairtrade, speecht tijdens de jaarlijkse hoogmis van de marketeers (Stichting Marketing)

Fairtrade lijkt recessiebestendig

Consumers who already pay a premium for ethical goods such as Fairtrade and organic produce are unlikely to be put off by an economic slowdown

Dit staat te lezen in een artikel op ethicalcorp.com.

“Ethical brands are recession-proof – they are perceived as luxury consumer goods, targeted at a niche market that will be less affected by the credit constraints of a recession,”

wordt Jim Hawker, woordvoerder voor groene verzekeringsgroep IBuyEco, geciteerd.

Volgens Ryan Brightwell, ethisch adviseur bij de Co-operative Bank, zullen ehtische merken hun plaats in de schappen van de supermarkt kunnen bewaren:

“Supermarkets that have built a level of trust on corporate responsibility issues are unlikely to let this trust slip by cutting down on their range of ethical products.”

Mark Robertson, woordvoerder voor Ethical Investment Research Services (Eiris), welke bedrijven monitort op hun niet-financiële activiteiten, zegt dat ethische consumenten zich net als ethische beleggers zullen gedragen, in deze dat ze voor meer staan dan enkel prijsbewustzijn.

Een recente paper van de Canadian Agricultural Economics Society lijkt dit alles te bevestigen:

“Purchasers of Fairtrade products are much less price-responsive than those of non-Fairtrade products.” So an increase in prices of ethical products would not automatically result in a switch to cheaper products.

Wat zegt voorgaande over de Belgische markt?

Filip Hebbrecht, Sales Manager bij Oxfam Fairtrade in Gent: “De media confronteert ons elke dag met de toenemende vraag naar landbouwgrondstoffen en de gevolgen ervan op de wereldmarkt. Het beperkt aanbod en de stijgende vraag leiden tot een schaarste welke zich vertaalt in duurdere aankoopprijzen. Met de heersende marktprijzen, blijven we echter zeer concurrentieel wat onze prijs/kwaliteit verhouding betreft.

De hogere prijs die de consument moet neertellen voor fair trade-producten is voor bepaalde consumenten sowieso reeds een probleem. In sommige gevallen een reëel probleem van gebrekkige koopkracht, doch vaker veeleer een kwestie van misbegrepen eigenbelang (In een land van 10 miljoen inwoners, waar de afgelopen jaren telkens 4,5 miljoen nieuwe GSM’s werden verkocht en 3 miljoen GSM’s de vuilbak werden ingekieperd, allemaal “made in China”).

Prof. Patrick De Pelsmacker doet met collega’s van een aantal Belgische universiteiten al enkele jaren aan marktonderzoek t.a.v. Fairtrade in België. Hij stelde vorig jaar nog in de Vlaamse media: “Het zijn vooral non-conventionele, altruïstische idealisten van boven de veertig en met een hogere opleiding die bereid zijn fairtrade-producten te kopen. We zien dat mensen van middelbare leeftijd en ouderen meer eerlijke producten kopen dan jongeren. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat eerlijke producten duurder zijn“.

In de Vlaamse Wereldwinkels valt op dit moment in ieder geval geen terugval in consumentenvertrouwen waar te nemen. Ze groeien vooralsnog iedere maand verder als kool.