40 jaar Oxfam-Wereldwinkels: waar ze het verschil maakten – het einde van Chiquita als slavendrijver

In 1998 zetten de Vlaamse Wereldwinkels de tanden in de reputatie van Chiquita. Hoongelach van deze laatste verwerd tot dreigementen aan het adres van de WW tot wat uiteindelijk gerust een historische overwinning van een NGO op een multinational mag genoemd worden. De korte geschiedenis hiervan, lees je in onderstaande scan.

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GOED LEESBARE WEERGAVE

Boek 40 jaar Wereldwinkels

Het koekje bij de koffie. TE KOOP IN DE WERELDWINKELS.

In 1971 opent in Antwerpen de eerste Belgische wereldwinkel. Veertig jaar later is dat winkeltje een netwerk van meer dan tweehonderd speciaalzaken. De piepkleine vzw Oxfam-Wereldwinkels van toen is nu de hoofdaandeelhouder van de middelgrote onderneming Oxfam Fairtrade. Het ‘socialistische’ pakje koffie werd een sterk merk en een glossy assortiment waarop gestudeerd wordt.

Een boek over de ontroerende solidariteit met de broedervolkeren in Algerije en Nicaragua. Over roze stoelen en rood fruitsap. Over veel werk en altijd te weinig werkvolk. En over een nicheproduct dat mainstream probeert te worden en de conventionele handel op weg naar meer duurzaamheid dwingt. Tegelijkertijd geeft het boek een levendige kijk op de recente politieke geschiedenis van België en zijn sociale bewegingen.

Ben Schokkaert is freelanceredacteur. Hij werkte van 1997 tot 2010 als redacteur voor Oxfam-Wereldwinkels.

in co-editie met EPO · paperback met flappen (17 x 21 cm) – 280 p. – volledig in kleur, geillustreerd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s